Uskonnonsosiologian kurssi 560238 2 OV
29.9.-15.12.1999 ke 14-16
13.10. Uskonto yhteiskunnassa
Uskonnon funktiot
Parsons:
- Kehitti struktuuri-funktionalistisen teorian Durkheimin ja Weberin kombinaationa
- pitkään sosiologian vallitseva paradigma - uskonnonsosiologiassa vielä pidempään
- funktionalistinen teoria lähtee siitä, että yhteiskunta on organismi tai kone, jossa jokaiselle on oma tarkkaan säädelty paikkansa. Jos ilmiön funktio häviää, myös ilmiö häviää.
- Durkheim: Uskontoelämän alkeismuodot
- uskonnossa yhteiskunta palvoo itseään
- uskontoon yhteiskunta varastoi sen mitä pitää sakraalina
- uskonnon tehtävä on ylläpitää yhteisön kiinteyttä
- Durkheim perusti teoriansa oman aikansa "nojatuoliantropologian" tuloksiin "primitiivisistä" yhteisöistä
- Taustalla evolutionistinen teoria jonka ajatuksena oli selittää uskontoa sen "synnystä" käsin
- Durkheim lähtökohtaisesti kieltää uskonnon määrittelyn sen omasta sisällöstä käsin
- Durkheimin teoria ei sisällä selitystä siitä miksi uudet uskonnot sytyvät ja kasvavat
- Durkheimin teoria ei sisällä selitystä siitä mikä funktio uskonnolla on sekularisoituneessa yhteiskunnassa
- Durkheimin teoria ei sisällä uskonnon dysfunktioita
Weber: Protestanttinen etiikka ja kapitalismin henki
- Weber ei pohtinut uskonnon alkuperää vaan vaikutuksia
- Weberiläisen ajattelun mukaan yhteiskuntien eroavaisuudet johtuvat niiden erilaisista uskonnollisista taustoista
- viime aikoina tätä teemaa kehitelleet mm. suomalaiset sosiaalieetikot (mm. Hallamaa Jaana(toim): Rahan teologia)
- Pohjois- ja Etelä-Euroopan erilaiset sosiaalipoliittiset ratkaisut selittyvät uskonnollisen pohjan erilaisuudella
Uskonto konstruktiona
- Geertz:
- Uskonto on malli jostakin ja malli jollekin
- Berger & Luckmann:
- Maailma on konstruoitu rutinoituneista symboleista
- Mm. uskonto muodostaa symboliuniversumin
- Weberin kanssa yhteistä se, että uskonnossa on merkittävää se miten se muokkaa ihmisten tapaa hahmottaa maailmaansa
Kirkon ja valtion suhteet
- Periaatteessa kolme erilaista suhdetta
- Teokratia
- Uskonto määrää valtiota (Israel ennen kuningasaikaa, nykyinen Iran)
- Variaationa sakraali kuninkuus (kuningasajan Israel, muinainen Egypti)
- Valtionuskonto
- Valtio suosii yhtä uskontoa muiden kustannuksella
- Tässä eri variaatioita
- valtiokirkkomallissa kirkko on osa valtionhallintoa (Tanska, Norja, Burma)
- kansankirkossa kirkolla vahva juridinen status mutta sen organisaatio on erillinen valtionhallinnosta (Suomi, Ruotsi)
- rinnakkaiselon mallissa kirkoilla de jure samanlainen status mutta de facto yksi on hallitseva (Ranska, Intia)
- Valtionuskonto voi olla myös ideologia (Kiina, Pohjois-Korea)
- sekularisoituva yhteiskunta kehittää itselleen ns. kansalaisuskonnon (civil religion) jossa käytetään uskonnollisia muotoja mutta palvonnan kohteena on kansakunta
- Vapaakirkkomalli
- Valtio on neutraali eri uskontojen suhteen ja kohtelee niitä tasa-arvoisesti (USA)
- Perinteisiä kohtauspisteitä
- Kansan yhteyden vahvistaminen
- Usein valtionrajat ja uskonnolliset rajat korreloivat
- Sotilaspapisto
- Koulujen uskonnonopetus
- Kansalaisuskonnon ylläpito
- Koulutus ja sosiaalihuolto
- Perinteisesti kansanopetus ja köyhäinhoito ollut kirkon ja perheiden tehtävä - Luther teki niistä yhteiskunnan velvollisuuksia
- Eri malleissa (Pohjoismaat, Etel-Eurooppa, Anglo-Saksiset maat) taustalla erilainen käsitys valtion valtuuksista ja velvoitteista
- Väestörekisteri
- Vanhastaan perustunut kirkon jäsenluetteloille
- Vasta v. 1971 Väestörekisterikeskus ATK-pohjaiseen luetteloon
- Vuonna 1999 västörekisteri valtiolle, srk:t syöttävät tietoja (syntyneiden, vihittyjen, kuolleiden ja muuttaneiden rekisteröinti) ja saavat niitä
- Verotus
- Kaikkien uskonnollisten yhdyskuntien jäsenmaksut ovat veroluonteisia ts. ulosottokelpoisia
- Aikaisemmin kirkon jäsenmaksu kerättiin kerran vuodessa
- Nykyisin kansankirkot ostavat veronkantopalvelut valtiolta
- Yhteisöverolla rahoitetaan kirkon yleishyödyllistä ja kulttuurihistoriallisesti arvokasta työtä
- Hautausmaat
- Luterilainen kirkko on velvoitettu osoittamaan hautapaikka jokaiselle
- Lähes kaikki suomalaiset haudataan kirkollisin menoin
- Avioliitto
- Valtaosa avioliittoon vihkimisistä kirkollisin menoin
Uskonnolliset instituutiot
- Esimerkit kristinuskosta, muissa samankaltaisia mutta ei välttämättä samanlaisia instituutioita
- Kirkko
- Periaatteessa ylikansallinen käsite joka kattaa kaikki kristilliset kirkot
- Käytännössä Katolinen kirkko ainoa ylikansallinen yhtenäinen organisaatio
- Muut kirkot pääasiassa kansallisia organisaatioita
- Jakaantuu alaorganisaatioihin
- Hiippakunnat
- Toiminnallisesti itsenäisiä
- Kirkon perusyksikkö
- Johdossa piispa ja tuomiokapituli
- Jakaantuu seurakuntiin
- Seurakunnan muodostavat yhteistoimintayksiköitä joita nimitetään rovastikunniksi
- Kirkkohallitus
- Hoitaa kirkon yhteistä hallintoa
- Koordinoi kirkon yhteisiä toimintoja
- Kirkolliskokous
- Kirkon parlamentti
- Erillisorganisaatiot
- Luostarit
- Sääntökunnat
- Yliopistot
- Sairaalat ym. laitokset
- Kirkolliset yhdistykset
- Kirkon viitekehyksessä itsenäisesti toimivat organisaatiot
- Lähetysseurat
- Kirkon tunnustamia
- Vastaavat kirkon puolesta lähetystyöstä
- Malli 1800-luvun yhdistyskristillisyydestä
- Herätysliikkeet
- Kirkon sisällä vaikuttavia liikkeitä, jotka eivät ole lahkoutuneet
- Ylläpitävät mm. kansanopistoja ja muita koulutuslaitoksia
- Säätiöt
- Diakoniasäätiöt ylläpitävät oppilaitoksia ja sairaaloita
- Syntyneet täyttämään tarvetta jollain erityisalalla
- Yhdistykset
- Eri työalojen toimintoihin keskittyneitä järjestöjä
Sekularisaatio
- Teoria siitä, että uskonnon vaikutus yhteiskunnassa yhä vähenee
- Pohjautuu Auguste Comten ajatukseen yhteiskunnan eri alueiden kehittymisestä uskonnollisesta selityksestä metafyysisen kautta tieteelliseen
- Iranin vallankumous, Amerikkalaisen fundamentalismin nousu ja kommunismin romahdus ovat kyseenalaistaneet koko teorian