Martti Muukkonen:
Uskonnonsosiologia 27.10.1999
Uskonnolliset liikkeet I
Lähestymistapojen filosofiset ja sosiologiset lähtökohdat
- Rationalistinen traditio
- nousi 1600 ja 1700 lukujen skeptisismistä Englannissa ja Ranskassa
- linkittyi positivismin ja utilitarismin kehitykseen
- johtavia teoreetikkoja August Comte, Herbert Spencer, Edward Tylor ja James Frazer
- kaikilla evolutionistinen näkemys uskonnosta ihmiskunnan yhden kehitysvaiheen selitysmallina
- Nonrationalistinen traditio
- nousi reaktiona rationalistiselle traditiolle Saksassa
- linkittyi saksalaiseen idealismiin
- näki uskonnon sui generis ilmiönä
- johtavia teoreetikkoja Jean-Jacques Rousseau, Immanuel Kant, Johan Herder, Friedrich Schleiermacher, Wilhelm Dilthey ja Rudolf Otto
- Schleiermacher systematisoi suuntauksen ja näki uskonnon absoluuttisen riippuvuuden kokemuksena
- Sosiologian klassikot
- uskonto sinänsä käsitettiin olennaiseksi osaksi yhteiskuntaa, mutta liikkeet nähtiin uhkana
- vain Marx näki liikkeet positiivisina
- klassikot eivät erotelleet yhteiskunnallisia ja uskonnollisia liikkeitä
- erottelun teki USA:ssa 30 luvulla ns. Kollektiivisen käyttäytymisen teoreetikot Robert E. Park ja hänen oppilaansa Herbert Blumer
- ero sen mukaan pyrittiinkö utopia toteuttamaan maassa vai taivaassa
- samaan aikaan uskonnonsosiologia menetti keskeisen asemansa sosiologiassa
- toisen maailmansodan jälkeen uskonnonsosiologia joutui eristyksiin muusta sosiologiasta ja palasi klassikkoihin
Kirkko-lahko-teoria
- Max Weber (1906)
- pappi - profeetta -teoria
- perustui aikansa VT:n tutkimukselle (mm. Julius Wellhausen)
- toisaalta perustui hänen kotikokemuksiinsa
- Ernst Troeltsch (1911)
- Weberin oppilas
- Alaluku kirjassa Social Teaching of Christian Churches
- kirkon (ekleesia) tuntomerkit
- konservatiivisuus
- hyväksyy periaatteessa maalliset hallitsijat
- hallitsee massoja
- universaali
- hyödyntää valtiota ja johtavia luokkia
- on osa olemassaolevaa systeemiä, on establishmentti
- ei riippuvainen jäsenistään - näkee itsensä Jumalan perustamaksi
- korostaa enemmän organisaation pyhyyttä kuin henkilökohtaista hurskautta
- on kansan suuri kasvattaja joutuen tekemään kompromisseja
- lahkon tuntomerkit
- pieniä ryhmiä
- pyrkivät henkilökohtaiseen täydellisyyteen ja suoraan persoonalliseen yhteyteen jäsenten välillä
- koostuvat usein alaluokista tai muuten yhteiskunnan torjumista ryhmistä
- toimivat alhaalta ylös eivätkä ylhäältä alas
- jotkut välttelevät valtiota ja jotkut pyrkivät korvaamaan sen omalla järjestelmällään
- korostavat hurskautta enemmän kuin rakenteita
- pyrkivät toteuttamaan Vuorisaarnan ihanteet jokaisessa yksilössä olematta halukkaita kompromisseihin
- H. Richard Niebuhr (1954)
- mekanismit, joilla kirkoista syntyy lahkoja
- niiden kapinaa, joilla ei ole pääsyä kirkon päätöksentekoon
- Kun lahko vanhenee, se muuttuu kirkoksi
- toinen sukupolvi ei omaa samaa hengen paloa
- askeettisuus luo varallisuutta ja varallisuus taas kunnioitusta
- J. Milton Yinger (1969)
- luokittelu tai jatkumo
- universaali kirkko
- maailmanlaaja
- yhdistää kirkon ja lahkon piirteet yhdeksi systematiaksi
- Katolinen kirkko
- ekleesia
- ei onnistu kirkon ja lahkon piirteiden yhdistämisessä vaan ainoastaaan yhteiskunnan integraatiossa
- kansalliset kirkot
- tunnustuskunta
- rajoittuu johonkin luokkaan tai muuhun kansanosaan
- Metodismi
- vakiintunut lahko
- ei kehittynyt tunnustuskunnaksi tai ekleesiaksi
- Kveekarit
- lahko
- kts. Troeltsch
- kultti
- kauimpana universaalista kirkosta
- pieni, lyhytaikainen, usein paikallinen, johtajakeskeinen
- täysin keskittynyt yksilökysymyksiin
- Charles Y Clock ja Rodney Stark (1965)
- jaottelu kolmeen sen mukaan kuinka jännitteinen suhde ryhmällä on yhteiskuntaan
- nojaa relatiivisen deprivaation teoriaan
- lahkojen jäsenet tulevat deprivoiduista ryhmistä
Deprivaatioteoriat
- viiteryhmäteoria
- American Soldier projekti 1940-luvulla
- vaikka absoluuttinen deprivaatio oli kaikilla sama, jotkut olivat tyytymättömämpiä kuin toiset
- vertailu tapahtui mm. saman statusryhmän sisällä tai niiden välillä (naimisissa olevat - naimattomat, sotilaat - siviilit)
- frustraatioteoria
- Ted Gurr
- perustuu pitkälti Freudiin
- J-käyrä teoria
- John Davies
- perustuu Marxiin ja Alexis de Tocquevillen teorioihin
- perusteesinä on se, että kasvun jälkeisessä taantumassa tapahtuu kapina
- ajatuksena on se, että odotukset ja toteutunut tilanne eivät vastaa toisiaan
- teoriaksi tuli se, että joillakin elämänalueilla on koettu jäädyn jälkeen siitä mitä pitäisi olla kun vertaa saavutuksia muilla alueilla
- relatiivista deprivaatiota voidaan poistaa joko kapinoimalla (sosiaalinen liikehdintä) tai sublimoimalla (ekspressiivinen tai uskonnollinen liikehdintä)
- teoria voimakas uskonnonsosiologiassa mm. Clock & Stark
- lahkojen synty selitettiin usein alempien luokkien kapinana
Poliittis-uskonnolliset liikkeet
- Resurssimobilisaatioteoria 1970-
- toi esiin mm. USA:n kansalaisoikeusliikkeen mustien kirkoissa olevat juuret
- korosti liikkeiden edeltämien organisaatioiden tuomia resursseja ( toimintatavat, johtajat, kielenkäyttö, verkostot)
- Uusien sosiaalisten liikkeiden teoria
- korostaa identiteettien merkitystä
- liikehdintä saattaa olla oman identiteetin puolustamista
- Christian Smith (1996) muistuttaa uskonnollisen liikehdinnän voivan johtua moraalisista imperatiiveistä
- uskonto voi olla joko yhteiskuntaa eheyttävä tai hajoittava tekijä
- tutkimukseen lisää mielenkiintoa kun Iranin vallankumous, kommunismin romahdus ja fundamentalismin nousu osoittivat ettei sekularisaatioteoria välttämättä pidäkään paikkaansa