NUORISOTUTKIMUS 18 (2000):3
Poikatyön pioneeri - NMKY poikatyön mallien kehittäjänä
Martti Muukkonen
Monet nuorisotyön muodot yhteiskunnassamme (kuten kerhotoiminta, leirit,
retket ja avointen ovien työ) ovat meille nykyään itsestäänselvyyksiä.
Kuitenkin on ollut aika, jolloin ne ovat olleet uusia - joskus
radikaalejakin - ideoita. Nykyään paljon puhutun valtion ja markkinoiden
välissä toimivan kolmannen sektorin erääksi funktioksi yhteiskunnassa on
nähty toiminta eräänlaisena innovaatioiden laboratoriona (Douglas 1987,
48). Sieltä testatut ja hyväksi havaitut toimintamallit diffusoituvat
muuhun yhteiskuntaan.
Nuorten Miesten Kristillisen Yhdistyksen poikatyöllä 1800-luvun lopussa ja
1900-luvun alkupuoliskolla on ollut tällainen yleisiä malleja luova rooli.
Monet näistä malleista kuvastavat organisaatioiden ja sosiaalisten
liikkeiden tavoin syntyaikansa tilannetta ja ongelmia. Peter
Bergeriä ja Thomas Luckmannia (1972, 55-58) soveltaen: nämä
mallit rutinoituvat, ne talletetaan symboliavaruuteemme ja siten me voimme
keskittää huomiomme johonkin muuhun. Aika ajoin on kuitenkin hyvä
ikäänkuin pyyhkiä pölyjä näistä malleista ja pohtia mistä ne oikeastaan
nousevat ja mitä arvostuksia niiden taustalta löytyy.
Tässä artikkelissa pyrin valottamaan NMKY:n poikatyön syntyä ja niitä
valintoja, joita alan pioneerit tekivät. Näkökulmani on monien muiden
liiketutkijoiden tavoin järjestön sisäpuolinen. Itselle tärkeän järjestön
tutkiminen sisältää eittämättä tietyn kunnioittavan asenteen
tutkimuskohteeseen. Toisaalta ihmistieteissä tutkija pääsee harvoin
lähellekään objektiivisuutta. Siksi on vain reilua ilmoittaa jo alussa,
missä joukoissa tutkija seisoo. Tässä esityksessäni pyrin lähinnä
ymmärtävään selitykseen, miksi ja miten NMKY:n toimintamenetelmät
kehittyivät. Pääosin nojaan NMKY:n Maailmanliiton dokumenttiaineistoon ja
NMKY:n poikatyötä käsitteleviin ulkomaisiin tutkimuksiin, joita Suomessa
ei juuri tunneta. Niistäkin voin näin suppeassa esityksessä antaa vain
joitakin valikoituja näytteitä. Siksi keskityn seuraavassa kuvaamaan sitä,
miten NMKY nuoriso- ja poikatyön pioneerina kehitti monia nykyisille
nuorisotyöntekijöille tuttuja työtapoja ja käytäntöjä. Yleisten
ei-institutionaalisten kasvatuksen metodien lisäksi NMKY oli mukana
luomassa poikaiän käsitettä lapsuuden ja nuoruuden välissä olevana
ikävaiheena. Siten on hyvä aloittaa siitä, missä tilanteessa nuorison
käsite syntyi.
Nuoriso-käsitteen synty
Eräs harvoista NMKY:n poikatyöhön pureutuvista tutkimuksista on David
I. Macleodin tutkimus amerikkalaisen poikatyön synnystä ja
kehityksestä. Macleod (1983, 19-28) korostaa monen muun nuorisotutkijan
(Suomessa mm. Telemäki 1984, 24, 32) teini-iän (adolescence) olevan
keskiluokkainen käsite, jonka synty ja leviäminen on sidoksissa modernin
keskiluokan syntyyn ja kehitykseen. Pienenevä kuolleisuus keskiluokassa
sai aikaan pienenevän syntyvyyden ja tämä puolestaan kiinnitti huomiota
vähien lasten parempaan koulutukseen investointina tulevaisuuteen. Samalla
NMKY:n ja partion kaltaiset organisaatiot olivat vanhemmille
käyttökelpoinen tapa kontrolloida nuortensa tekemisiä näiden vapaa-aikana.
Tässä Macleod nojaa Philippe Ariésin ja John R. Gillisin
teorioihin nuorison käsitteen synnystä.
Ariésin klassinen teesi on ollut se, ettei lapsuuden käsite esiteollisella
ajalla ollut ensisijaisesti ikäkausikäsite siinä mielessä kuin me sen
nykyään ymmärrämme, vaan "ajatus lapsuudesta liittyi pikemminkin
riippuvuuteen: sanat "poikalapsi (son)", "paashi (varlet)" ja "poika
(boy)" kuuluivat myös feodaalisen alamaisuusajattelun sanastoon. (Aries
1962, 26). Jäänteitä tästä ajattelusta näkyy vielä nykyäänkin muun muassa
siinä, että joidenkin ammattien harjoittajia kutsutaan pojiksi (kuten
Ranskassa miespuolisia tarjoilijoita). Tässä valossa voi ymmärtää myös
miksi osa naisista kavahtaa kaikenlaista "tytöttelyä".
Gillis (1974,2-9) puolestaan toteaa, että Ariésin mainitsemassa
riippuvuudessa oli eri asteita, jotka erottivat nuoruuden yhtäältä
lapsuudesta ja toisaalta aikuisuudesta. Nuoruusiässä oltiin palvelijoina,
oppipoikina tai opiskelijoina poissa perheidensä luota. Tämä ikäkausi
alkoi seitsemästä tai kahdeksasta ikävuodesta ja kesti naimisiinmenoon,
noin 25-30 ikävuoteen saakka. Ikäkauden sisällä ei kuitenkaan ollut
tarkempaa jaottelua. Siten siirtyminen kotoa puolittaiseen itsenäisyyteen
alkoi aiemmin kuin nykyään. Palvelijoiksi, kisälleiksi ja opiskelijoiksi
lähtevät lapset puettiin aikuisten tavoin ja heille sallittiin aikuisten
käyttäytyminen ja puhetapa.
Gillisin (1974,1-35) mukaan esiteollinen Eurooppa oli järjestänyt sekä
nuorten koulutuksen että sosiaalihuollon patronaattijärjestelmällä lähinnä
kolmella tavalla. Ensinnäkin rikkaat perheet palkkasivat ylöspitoa vastaan
köyhempien perheiden lapsia palvelijoikseen. Mitä varakkaampi perhe oli,
sitä enemmän palkkalaisia sillä oli. Siten palkkalaisten määrä oli
statuskysymys. Toinen tapa oli vanha kiltajärjestelmä, jossa oppipojat
olivat mestarin alaisia siihen saakka, kunnes saivat oman
mestarinkirjansa. Kolmas tapa oli ylempien sosiaaliluokkien suosima
sisäoppilaitosjärjestelmä. Kaikissa näissä nuoret olivat
alamaisuussuhteessa instituution johtajaan (isäntä, mestari, rehtori).
Gillis (1973,37-93) kuvaa kuinka industrialismin, kaupungistumisen ja
palkkatyön yleistymisen myötä tämä patronaattijärjestelmä romuttui ja
nuorten asema muuttui. Osalle nuorisoa tämä muutos merkitsi entistä
pitempää kotona pysymistä, kaupungeista töitä etsivien kohdalla taas
kokonaan itsenäistymistä. Molemmissa tapauksissa vanhat kasvatusmallit
muuttuivat ja nuorten perinteiset oppipoikakillat saivat uusia merkityksiä
nuorten viiteryhminä. Erilaiset nuorten klubit ja jengit toimivat heidän
sosiaalistajinaan ja kotrolloijinaan. Ikäkausijaon kannalta on
merkittävää, että perinteisten maaseutunuorten yhdistysten jäsenkunta
koostui 14.30-vuotiaista (Gillis 1973, 28). Myös NMKY syntyi nimenomaan
tällaisena vertaisryhmänä Lontoossa 1844. Se oli aluksi vaatealalla
toimiva kauppa-apulaisten klubi vaikka laajenikin pian yleiseksi
nuorukaisyhdistykseksi. (Shipton 1856, 56-60; Shedd 1955a, 18-24).
Vaikka toiminnan painopiste oli vahvasti herätyskristillinen, siihen
liittyi alusta alkaen voimakas sosiaalinen aspekti. Raportissaan NMKY:n
Ensimmäiselle Maailmankonferenssille 1855 Lontoon NMKY:n sihteerin W.
Edwyn Shipton (1856,56s.) toteaa Lontoossa olleen vuonna 1844 150 000
nuorta toimistotyöläistä ja kauppa-apulaista, jotka tekivät työtä aamusta
kahdeksasta-yhdeksästä iltaan yhdeksään-yhteentoista1. He asuivat
ahtaasti asuntoloissa, joissa ei ollut mahdollisuuksia itsensä
sivistämiselle. Ainoa kokoontumispaikka kadun lisäksi oli ravintola. Tämän
vuoksi Lontoon NMKY organisoikin pian kirjaston, lukusalin ja
työnvälityspisteen sekä järjesti koulutusluentoja ja erilaisia muita
sivistäviä kursseja lukutaidon opettamisesta alkaen. Nämä tulivat
entistäkin tarpeellisemmiksi uusien työaikasäännösten lyhentäessä
työaikoja ja vapaa-ajan siten lisääntyessä (Hodder Williams 1931, 54-83;
Shedd 1955a, 15-30; Binfield 1973, 110-133).
Näiden demografisten ja yhteiskunnallisten tekijöiden voidaan katsoa
muodostaneen Karl-Werner Brandin (1990a, b) tarkoittamat
kulttuurilliset mahdollisuusrakenteet syntyvälle yhdistykselle. Mutta,
kuten Ralph H. Turner ja Lewis Killian toteavat vanhassa
kollektiivisen käyttäytymisen oppikirjassaan (1959, 40): "Kulttuuri ei
muutu persoonattoman automaattisesti. Yksilöt muuttavat kulttuuria." Siten
demografiset ja muut rakenteelliset tekijät luovat vain erilaisia
potentiaaleja, joita yksilöt ja ryhmät voivat hyödyntää. Tarvitaan kipinä,
joka panee yksilöt toimimaan. Tämä kipinä syntyy usein sosiaalisissa tai
uskonnollisissa liikkeissä, jotka pukevat sanoiksi yleisesti koetun
tyytymättömyyden ja antavat suunnitelman epäkohtien korjaamiseksi (Hopper
1959; Blumer 1971). NMKY:n tapauksessa tämän kipinän antoi 1700-luvun
lopun ja 1800-luvun alun evankelikaalinen herätys.
NMKY:n synty protestanttisena herätysliikkeenä
Industrialismin ohella 1700-luvun lopun ja 1800-luvun alun merkittäviä
ilmiöitä oli läpi protestanttisen maailman puhaltanut evankelikaalinen eli
pietistinen herätys, jonka satoa ovat omatkin kotoiset herätysliikkeemme.
Evankelikaalisuuden erityiskorostuksia olivat uskonpuhdistuksen sola
scriptura-periaate (jonka mukaan Raamattu on riittävä uskonelämän
auktoriteetti), Kristuksen ristinkuoleman lunastusmerkityksen korostus,
henkilökohtaisen kääntymyksen korostus sekä evankeliumin levittämisen
painottaminen (Bebbington 1993, 183). Tämä herätysaalto inspiroi sekä
kasvattajia, saarnaajia että maallikoita. NMKY oli tämän herätyksen lapsi
siinä missä aikansa rakenteellisten tekijöidenkin. Evankelikaalisen
herätyksen painotuksilla oli kahtalainen vaikutus. Yhtäältä ne korostivat
jokaisen jäsenen vastuuta evankeliumin levittämisessä ja toisaalta ne
johtivat edellä mainittuihin sosiaaliprojekteihin. Poikatyön kannalta
merkittävää oli se, että monet yhdistyksen jäsenistä toimivat aktiivisina
pyhäkoulunopettajina. Siten kasvatustyö oli implisiittisesti mukana alusta
alkaen. Myöhemmin NMKY:n poikatyö syntyikin tarpeesta luoda jatkuvuutta
pyhäkoulun ja vanhemmille ikäryhmälle suunnatun toiminnan väliin (Shedd
1955b, 220,322; Macleod 1983, 42).
Vaikka NMKY:n historioissa liikkeen katsotaan syntyneen Lontoossa,
samanlaisia nuorukaisyhdistyksiä oli syntynyt evankelikaalisen herätyksen
seurauksena myös muissa maissa, vaikkakin eri nimisinä2 . Myöhemmin monet
niistä muuttivat nimensä NMKY:iksi tai Nuorten Kristillisiksi
Yhdistyksiksi. Pääosin nekin olivat raamattupiirejä, mutta niiden
sosiaalisen toiminnan muodot saattoivat poiketa paljonkin Lontoon
vastaavista. Siten muun muassa Saksan Jüglingsvereinit olivat perustaneet
kristillisiä matkakoteja (Herberge) Gillisin (1974, 23,52) mainitsemille
kiertäville kisälleille (Dürselen 1856,52). Kun Evankeelinen Allianssi
perustettiin Lontoossa vuonna 1846, tarjosi se mahdollisuuden eri puolilla
Eurooppaa ja Amerikkaa oleville yhdistyksille kuulla toisistaan, koska
monet näiden yhdistysten vetäjät olivat myös Evankeelisen Allianssin
paikallisia sihteereitä.
Pian syntyikin vilkas kirjeenvaihto yhdistysten välillä ja tämän
yhteydenpidon seurauksena yhdistysten johtajat päättivät kokoontua
Evankeelisen Allianssin konferenssin yhteydessä Pariisissa 1855. Tuossa
kokouksessa perustettiin NMKY:n Maailmanliitto ja hyväksyttiin liikkeen
niin sanottu Pariisin Basis, joka toimi myöhemmin esikuvana muiden
ekumeenisten järjestöjen peruslauseille. Basiksen johdannossa todetaan
muun muassa yhdistysten säilyttävän täydellisen itsenäisyytensä
työmuotojensa ja organisaationsa suhteen. Tämän lausuman takana oli
ilmeisesti saksalaisten, sveitsiläisten ja amerikkalaisten halu välttää
brittien ja ranskalaisten suosimaa emoyhdistysmallia, jonka mukaan muut
yhdistykset olisivat ainoastaan pääkaupungin yhdistyksen alaosastoja ilman
itsenäistä päätösvaltaa (Shedd 1955a, 56, 77, 94-97; Dürselen 1856, 52;
Langdon 1856, 77).
Pariisin Basiksen johdannossa
huomioidulla paikallisen itsenäisyyden ilmaisulla tuli olemaan merkittävä
vaikutus liikkeen toimintojen monipuolisuuteen. Poiketen muun muassa
"kasvattilapsestaan"3 ja myöhemmästä
kilpailijastaan partiosta NMKY:llä ei
ole koskaan ollut mitään yhtenäistä ylhäältä saneltua toimintaohjelmaa,
vaan kansalliset liitot ja paikallisyhdistykset ovat voineet kehittää
toimintojaan tarpeidensa mukaan. Ainoana siteenä on ollut Pariisin
Basiksen4 ns. perusperiaate:
Nuorten Miesten Kristillisen Yhdistyksen tarkoituksena on yhdistää
niitä nuoria miehiä, jotka tunnustaen Jeesuksen Kristuksen Jumalakseen ja
Vapahtajakseen Pyhän Raamatun mukaisesti tahtovat olla Hänen
opetuslapsiaan uskossa ja elämässä ja jotka pyrkivät yhdessä Hänen
valtakuntansa levittämiseen nuorten miesten keskuuteen. (Occasional Paper
No III 1856,20; Pariisin Basis 2000.)
Tämän perusperiaatteen lisäksi kokous hyväksyi kolme lisäsuositusta,
joista ensimmäinen liitettiin myöhemmin perusperiaatteen rinnalle toiseksi
perusperiaatteeksi. Kyseinen periaate kuuluu seuraavasti: "Mitkään
mielipide-erot eivät saa häiritä Maailmanliiton jäsenten ja liittolaisten
harmoonisia suhteita". (Occasional Paper No III 1856, 20; Pariisin Basis
2000.)
Tiivistettynä Pariisin Basis ilmaisi siis strategian koota motivoituneet
nuorukaiset ja organisoida heidät Jumalan valtakunnan levittämistyöhön.
Tämän artikkelin kannalta on olennaista huomata, että yhdistykset eivät
olleet asettaneet mitään varsinaista alaikärajaa, mutta monellakin niistä
sen sijaan oli yläikärajoja (Macleod 1983,72). Käytäntö noudatti pitkälti
Gillisin kuvaamia luontevasti syntyneitä ikäkausijakoja.
Poiketen monista aiemmista lyhytikäisistä nuorukaisyhdistyksistä NMKY
vakiintui ja levisi varsin nopeasti eri puolille maailmaa painopisteiden
jäädessä kuitenkin Atlantin molemmille puolille. Tähän vakiintumiseen ja
leviämiseen vaikuttivat useat syyt. Liike osasi hyödyntää vanhoja
nuorisoyhteisöjen organisoitumismalleja ja sen verkostoituminen takasi
sille innovaatioiden nopean diffuusion liikkeen sisällä5 . Nuori liike sai
institutionaalisen hyväksymisen usealla taholla: liikemiespiirit - alkaen
Williamsin työnantajasta - näkivät liikkeen merkityksen henkilöstönsä
sosiaalihuollolle, 1800-luvun reformistit löysivät NMKY:ssä liittolaisen
työ-olojen parantamisessa, kirkot näkivät NMKY:ssä mahdollisuuden pitää
pyhäkouluista uloskasvavat nuoret vaikutuspiirissään, Evankeelinen
Allianssi näki liikkeen omana nuorisojärjestönään ja myöhemmin jopa
hallitsijatkin näkivät NMKY:n käyttökelpoisuuden muun muassa
sotilaskotityössä.
Pariisin 1855 kokouksessa käytiin mielenkiintoinen ja periaatteellinen
keskustelu Hollannin edustajan raportin jälkeen. E.W. Heyblom
kertoi Amsterdamissa olevan kaksi yhdistystä, toinen liikeväelle ja toinen
työläisille, sekä Utrechtissa olevan vain opiskelijoille tarkoitetun
yhdistyksen. Tämä ilmoitus synnytti kiivaan keskustelun luokkajaosta ja
sen hyväksyttävyydestä NMKY-liikkeessä. Keskustelun lopputuloksena oli
kanta, jonka mukaan NMKY:n tulisi välttää luokka- ja uskontokuntajakoja
niin pitkälle kuin mahdollista. Kuitenkin, mikäli erikoistumisella
pystyttäisiin tavoittamaan jokin erityisryhmä, ei sitä voisi pitää
luokkajaon tuomisena liikkeeseen. Tällä kannanotolla oli sikäli
periaatteellinen merkitys, että yhdessä Pariisin Basiksen
johdantolauselman itsenäisyyslausekkeen kanssa se myöhemmin mahdollisti
poikatyön kaltaisten erityistyömuotojen kehittämisen. Muita tällaisia
erityistyömuotoja olivat muun muassa sotilaskoti-, rautatieläis-,
opiskelija- ja pakolaistyö. (Occasional Paper No III, 6-7, 47-50.)
NMKY:n mission soveltaminen poikatyöhön
Vaikka NMKY oli ensisijaisesti nuorten työikäisten miesten liike, sen
piirissä syntyi jo varsin varhain myös nuorempien osastoja. Pieni Vevey:n
NMKY Sveitsissä aloitti alle 18-vuotiaiden parissa tehtävän työn jo 1858
(Fraser 1958, 6). Seuraavalla vuosikymmenellä useat muutkin yhdistykset
alkoivat organisoida poikatyötä 12.15- ja 15.18-vuotiaiden parissa (Shedd
1955b, 322).
Poikatyö ei kuitenkaan saavuttanut laajempaa suosiota yhdistysten
työmuotona ennen 1870-lukua. Tämä selittyy pitkälti sillä, että siihen
asti teini-ikäiset pääsivät yhdistysten toimintaan mukaan täysivaltaisiksi
jäseniksi ja yläikärajana oli usein 40 vuotta. Jäsenkunnan vanhentuessa
yläikärajat hävisivät ja alaikärajat (usein 16) alkoivat tulla käyttöön,
mikä synnytti tarvetta erityisten poikaosastojen perustamiseen. (Macleod
1983, 72.) Tämä kehitys näyttää tapahtuneen sekä USA:ssa että Euroopassa
samanaikaisesti, mutta on epäselvää kuinka paljon, jos lainkaan, ne
vaikuttivat toisiinsa.
Linjatessaan Geneven NMKY:n kokemusten pohjalta poikatyön visioita
Maailmanliiton VIII Maailmankonferenssissa Genevessä 1878, Rodolpho
Ostermann korosti, että "poikatyön, vaikkakin riippuvaisena NMKY:stä,
tulisi olla itsenäinen, sillä tulisi olla jäsentensä valitsemat
johtokunnat ja sen tulisi laatia omat sääntönsä". Vanhempien jäsenten
roolina oli olla heidän isoveljinään. (Shedd 1955b, 220.) Tässä
linjauksessa näkyi sekä NMKY:n oma paikallisen itsehallinnon periaate että
Gillisin (1974, 29) mainitseman sveitsiläisen esiteollisen ajan
nuoriso-organisaatioiden itsehallintoperiaate. Se, miten tämä periaate
toteutui, onkin sitten aivan eri asia. Muun muassa Macleod (esim. 1983,
xv, xvi, 15) esitti tutkimuksessaan NMKY:llä ja partiolla olleen voimakas
funktio keskiluokkaisen nuorison valvonta- ja sosialisaatio-
organisaationa. Toisaalta nämä tavoitteet eivät kuitenkaan välttämättä
olleet toisiaan poissulkevia, sillä vanhempien kontrolli on usein
pikemminkin reagoivaa kuin suunnitelmallista: kielto osallistua toimintaan
seuraa usein vasta, kun järjestössä tapahtuu jotain vanhempien toiveiden
vastaista. Lisäksi on todennäköistä, että eri maissa nuorten
sosialisaatiossa oli erilaisia perinteitä ja nuorten kontrollin ja
vapauden syklit kulkivat eri tahtiin eri maissa6.
Itsehallintoperiaatteella on ollut kauaskantoisia seurauksia.
Organisatorisesti se on merkinnyt NMKY:n oman työn heikkenemistä, kun
työmuoto toisensa jälkeen (partio, opiskelijatyö, koripallo, lentopallo,
sotilaskotityö jne.) ovat eriytyneet omiksi organisaatioikseen. Tähän
liittyen muutkin organisaatiot (kuten kirkot) ovat voineet adoptoida
NMKY:n kehittämiä työmuotoja omikseen, jolloin sen oma erityisluonne on
pienentynyt. Tämä on estänyt kokonaisvaltaisen kasvatusideologian ja sen
mukaisten metodien synnyn, koska ei ole ollut koneistoa, joka olisi voinut
ylhäältäpäin määrätä yhdistysten toiminnasta. Kuitenkin itse poikatyön
kannalta tämä copyrightien puuttuminen on ollut positiivista, sillä mallit
ovat voineet vapaasti diffusoitua ja siten palvella itse tarkoitustaan.
Merkittävin NMKY:n poikatyön metodeista syntyi USA:ssa, jossa kehitettiin
ns. nelitahoinen ohjelma yhdistysten työtä varten. Kyseinen ohjelma toi
sosiaalisen kontekstin mukaan NMKY:n kolmioperiaatteeseen, jonka mukaan
ihminen on hengellinen, henkinen ja fyysinen kokonaisuus. Tätä ajatusta
kuvaa myös NMKY:n tunnetuin logo - kärjellään seisova tasasivuinen kolmio.
NMKY-tutkijat (mm. Macleod 1983, 29-59) ja Cliff Putney 1995,
259-293) näkevät yleisesti nelitahoisen ohjelman liittyneen
luonteenkasvatuksen (character
building) ideologiaan, joka puolestaan oli kietoutunut 1800-luvun lopun
niin sanottuun muskelikristillisyyteen (muscular Christianity).
Jälkimmäisen perusideana oli se, että vallitseva uskonnollisuus oli liian
naismaista ja sen tilalle oli saatava miehiin vetoavia aktiviteetteja.
Tämän suuntauksen tyypillisiä edustajia olivat partion ja NMKY:n lisäksi
myös Pelastusarmeija ja Poikaprikaatit (Boy.s Brigades). Kaikissa näissä
käytettiin enemmän tai vähemmän militaristista kieltä ja symboleja kuten
univormuja ja nationalistisia riittejä. Lisäksi niissä pantiin suuri
painoarvo ihmisen fyysisille tarpeille.
Macleod (1983, 30) kuvaa, kuinka luonteenkasvatuksen ideologia
perusteltiin kristillisesti Paavalin ajatuksella ruumiista Pyhän Hengen
temppelinä (1 Kor 6:19). Sekulaarit perustelut nousivat 1800-luvun lopun
populaaripsykologisista ajatuksista, joiden mukaan ihmismieli koostui eri
elementeistä: järjestä (intellect), tunteesta (emotion), tahdosta (will)
ja joskus tietoisuudesta tai omatunnosta (conscience). Teorian mukaan
näitä voitiin harjoittaa samoin kuin lihaksiakin. Eräänlaisen maksiimin
tästä ideologiasta esitti Pohjois-Amerikan NMKY:n (USA + Kanada)
liikuntakasvatussihteeri George J. Fisher Edinburghin
maailmankokouksessa 1913:
Aivot ja lihakset ovat yhteydessä toisiinsa ketjujen tavoin. Jokainen
lihas, suoraan tai välillisesti, liittyy aivoissa olevaan soluun...
Huomatkaa siis looginen johtopäätös. Moottorisolut voivat siten vahvistaa
henkeä ja sielua... Ruumiillinen harjoitus on siksi olennaista,
välttämätöntä, hengen ja sielun harjoittamisessa. Sielun pelastamiseksi
tarvitaan ruumiin pelastamista.
Luonteenkasvatuksen ideologia johti sekä liikuntamuotojen kehittämiseen
että liikuntatilojen rakentamiseen (työn kehityksestä ks. Johnson 1979).
Ensinmainituista merkittävimmät ovat olleet Amerikassa Luther
Gulickin 1891 kehittämä koripallo (YMCA invents Basketball 2000) ja
William Morganin 1895 kehittämä lentopallo (YMCA invents Volleyball
2000). Liikuntatiloista merkittävimpiä ovat olleet voimistelusalit ja
uimahallit, joista tuli NMKY:n talojen ydin ja tavaramerkki. Samalla
NMKY:n työ Pohjois-Amerikassa ja sen kansainvälisen työn vaikutuspiirissä
olevissa maissa keskittyi omien toimitalojen ja leirikeskusten ympärille.
Nämä talot sisälsivät jo vuonna 1884 tyypillisesti lukusalin,
oleskeluhuoneen, liikunta- ja peseytymistilat (aikana jolloin
henkilökohtainen hygienia ei suinkaan ollut itsestäänselvyys) sekä
luokkahuoneita (Houghteling & Ober 1884, 6).
Macleodin (1983, 74-76) mukaan USA:n NMKY:n työn keskittyminen yhdistyksen
talon ympärille synnytti tarpeen ja mahdollisuuden erityisesti
koulupoikien parissa tehtävään työhön. NMKY:n talojen ytimenä olivat
liikuntatilat. Iltaisin ne olivat pääasiassa nuorten valkokaulustyöläisten
käytössä, jotka eivät aina jaksaneet suvaita riehakkaita murrosikäisiä
joukossaan. Kuitenkin teini-ikäiset olivat innokkaita käyttämään näitä
tiloja. Yksinkertaisin ja halvin ratkaisu oli avata nuorisolle tilat
iltapäiviksi, koska se ei vaatinut lisää työvoimaa tai tilainvestointeja.
Ratkaisulla oli kuitenkin omat seurauksensa, koska iltapäiväkäyttö oli
mahdollista vain koululaisille. Työssä käyvät nuoret kilpailivat edelleen
samasta tilankäyttöajasta aikuisten kanssa. Siten USA:n NMKY keskittyi
keskiluokkaisiin nuoriin jättäen työläisnuorison muiden organisaatioiden
vastuulle.
Macleodin huomiot NMKY:n keskiluokkaisuudesta eivät kuitenkaan ole
yleispäteviä edes kaikissa USA:n NMKY:issä. Clarence Prouty Shedd
(1955b, 322) mainitsee NMKY:n Maailmanliiton historiassaan muun muassa St.
Louisin, Clevelandin ja Chicagon organisoineen poikatyötä
sanomalehtipoikien parissa jo 1860-luvulla. Päälinja oli kuitenkin selvä:
NMKY keskittyi pääosin keskiluokkaisiin poikiin ja sekä Gillisin (1974,
105-112) että Macleodin (1983, 72-82) mukaan keskiluokkaisesta
koulupojasta tuli teini-iän malli. Keskiluokkaiset vanhemmat huomasivat
NMKY:n (ja myöhemmin partion) olevan oiva keino kontrolloida ja ohjata
jälkikasvuaan: oli helppo antaa poikien mennä paikkaan, jossa tiesi heidän
olevan turvassa ja jossa arvomaailma vastasi jotakuinkin heidän omaansa.
Macleod (1983,23) mainitsee NMKY:n poikatyön kehityksen syyksi myös sen,
että protestanttinen evankelioimistyö oli (USA:ssa) jo saavuttanut
potentiaaliset käännynnäisensä. Evankeliointi katolisten tai juutalaisten
pariin kohtasi voimakasta vastustusta näiden ryhmien taholta. Siten
laajenemisen mahdollisuus oli protestanttisten nuorempien ikäryhmien
parissa. Kolmantena tekijänä voidaan nähdä myös uskonnonsosiologiassa
tuttu niin sanottu "toisen sukupolven" ilmiö. H. Richard Niebuhr
(1954,19f.) on todennut, että ikääntyessään herätysliike kohtaa ongelman,
mitä tehdä sen piirissä syntyneiden lasten kanssa. Nämä ovat lisäksi
yleensä aatteellisesti lähempänä keskivertoväestöä kuin "herätyksen
sukupolvi". NMKY:n kohdalla poikatyön kasvu liittyy siten siihen, mitä
toinen ja kolmas sukupolvi tekee lastensa kanssa. Seurauksena oli
painopisteen siirtyminen herätyskristillisyydestä
kasvatuskristillisyyteen. Tämä kasvatuksen painotus näkyy muun muassa
James H. Canfieldin (1902,13) raportissa XV Maailmankonferenssille
Kristianiassa (Oslossa) 1902:
Yhdistykset uskovat lapsuusiän olevan aikaa, jolloin ihmissielu löytää
itsensä - ja löytää itsensä helpommin ja täydellisemmin kuin missään
muussa iässä. Emme voi taata välitöntä korkeatasoista hengellisyyttä mutta
voimme ohjata pojan ajattelua ja elämää hengellisten periaatteiden
mukaiseksi. Kun tämä on kerran tehty, kasvu ja voima seuraavat
itsestään.
Kansainvälinen poikatyö
Kansainvälisellä tasolla poikatyö eli alle 18-vuotiaiden parissa tehtävä
työ oli ensimmäisen kerran esillä NMKY:n IV Maailmankonferenssissa 1865.
Silloin saksalainen Christian Klug raportoi Jünglingsvereinin
tekemästä poikatyöstä. Vaikka monet yhdistykset olivat aloittaneet
poikatyön, asia ei noussut uudelleen esiin ennen kuin 13 vuotta myöhemmin
VIII Maailmankonferenssissa 1878. Silloin Matthew Hodder Lontoosta
piti esitelmän aiheesta "Miten NMKY luo linkin pyhäkoulujen ja yhdistyksen
väliin (Shedd 1955b, 220)?" Otsikko antaa viitteitä siitä, mistä asiassa
NMKY:n kannalta oli kyse: Macleod (1983, 42) toteaa amerikkalaisten
pyhäkoulujen menettävän 60-80 prosenttia jäsenistään 12-18 vuoden iässä.
Vaikka hän puhuu myöhemmästä ajankohdasta (1900), merkit olivat ilmeisesti
ilmassa jo aiemminkin. Hän jatkaa toteamalla, että kaksikolmasosaa tai
jopa kolmeneljäsosaa pojista jäi kokonaan kirkkojen ulkopuolelle.
Poikatyön teema oli esillä myös edellä mainitussa Ostermannin raportissa.
Samalla hänen esitelmänsä oli, Sheddiä lainaten, .maailmanliiton tasolla
ensimmäinen poikatyön filosofian ja ohjelman artikulointi.. Perusteesi
erillisen poikatyön käynnistämiselle oli käytännöllinen: nuorempien
poikien uskonnollisuuden tarve ei ollut samanlainen kuin aikuisten ja
siksi he eivät välttämättä olleet innostuneita rukouksesta ja
jumalanpalveluksesta. Geneven NMKY olikin laajentanut poikakokousten
sisältöä taiteiden, tieteiden ja historian suuntaan. Kokous antoi NMKY:n
Kansainväliselle Keskuskomitealle tehtäväksi välittää tietoa poikatyöstä
ja rohkaista yhdistyksiä siihen. (Shedd 1955b, 220.)
Vaikka kansainvälisen keskuskomitean jäsenet pääsihteeriä myöten olivat
ilmaisseet kiinnostuksensa poikatyön kehittämistä kohtaan, ei
Maailmanliitto pystynyt työntekijäpulan vuoksi vastaamaan haasteeseen.
Ensimmäinen sihteeri, Charles Fermaud, palkattiin vasta vuonna 1878
ja hän toimi yksinään (lukuunottamatta vuosia 1882-1883, Shedd 1955b, 248,
724) vuoteen 1895, jolloin palkattiin toinen sihteeri, Christian
Phildius (Shedd 1955b, 350). Poiketen monesta muusta kansainvälisestä
järjestöstä NMKY:llä on aina ollut erittäin "ohut" ylärakenne. Valtaosa
resursseista on paikallistasolla ja mitä ylemmäksi rakenteessa mennään,
sitä vähemmän organisaatiotasolla on voimavaroja. Siten valtaosa NMKY:n
työmetodeista (nelitahoinen ohjelma, partio, leiritoiminta, katulapsityö)
kehitettiin paikallisella tasolla ja Maailmanliiton tehtäväksi jäi lähinnä
toimia ideoiden levittäjänä.
Maailmanliiton varojen puute ja paikallisen itsenäisyyden korostus johti
NMKY:lle tyypillisiin ratkaisuihin hyödyntää kansallisia voimavaroja
kansainvälisesti7 . Poikatyössä ratkaisu oli
pyytää "Ranskankielisten
maiden poikayhdistysten keskuskomiteaa" (perustettu 1893) vastaamaan
Maailmanliiton poikatyöstä "kunnes Kansainvälinen Keskuskomitea kykenee
nimeämään tähän työhön uuden sihteerin" (Shedd 1955b, 358). Tämä tapahtui
kuitenkin vasta 1921, kun Pohjois-Amerikan NMKY:n poikatyön sihteeri,
Edgar M. Robinson, palkattiin tehtävään (Shedd 1955b, 487).
Kansainvälisten voimavarojen puutteesta huolimatta NMKY pyrki
käynnistämään myös kansainvälistä poikatyötä. Eräänä virstanpylväänä
voidaan mainita 1913 Culverissa pidettyä "Ensimmäistä Pohjois-Amerikan
Poikatyöntekijöiden Yleiskokousta", johon oli kutsuttu delegaatioita myös
muista maista. Tämä kokous oli NMKY:n Maailmanliiton pitkäaikaisen
sihteerin
Tracy Strongin (1955, 614) mukaan "ensimmäinen kerta historiassa
kun joukko miehiä kokoontui saamaan häivähdyksen poikien maailman
ongelmista". Culverin kokous antoi sysäyksen sarjalle NMKY:n
Maailmanliiton järjestämiä kokouksia, joista ensimmäinen pidettiin 1914
Oxfordissa. Oxfordin kokouksessa tehtiin joitain perustavanlaatuisia
linjauksia. Ensiksikin, ikäkausijaoksi NMKY:n toiminnassa sovittiin
12.15-vuotiaat nuoremmat pojat sekä 15-18-vuotiaat vanhemmat pojat.
Nykyterminologialla kyse oli siten varhaisnuorista ja nuorista. Toiseksi
kokous antoi seuraavan suosituksen:
On tullut aika, jolloin (a) poikatyön tulisi olla osa jokaisen Nuorten
Miesten Kristillisen Yhdistyksen normaalitoimintaa; (b) jolloin jokaisen
kansallisen liiton tulisi perustaa nuoriso-osasto jolla olisi tarvittavat
työntekijät; (c) jolloin Maailmankomitean8
tulisi antaa nuorisotyölle
sille kuuluva paikka ja kehittää metodeja joilla sitä parhaiten
edistettäisiin. Maailmankomitean tulee kutsua koolle kansainvälisiä
poikatyön kokouksia säännöllisin välein. (Johannot 1955, 616.)
Näiden konferenssien suunnittelu oli Robinsonin ensimmäinen tehtävä, kun
hän tuli uuteen tehtäväänsä Maailmanliiton poikatyön ensimmäisenä
sihteerinä. Robinsonin pitkäaikainen kokemus USA:ssa auttoi Maailmanliiton
poikatyön organisoinnissa. Voisikin sanoa, että 1920- ja 1930 luvut olivat
poikatyön kulta-aikaa. Robinson pystyi hankkimaan varat myös neljälle
muulle poikatyön sihteerille, joten resurssit muuttuivat oleellisesti
siitä, mitä ne olivat aiemmin (Shedd 1955b, 487; Johannot 1955, 618).
Toisen kansainvälisen poikatyöntekijäkonferenssin seuraukset olivat
välittömät: nimenomaan tässä kokouksessa Robinson varmisti lisävarat
Maailmanliiton poikatyölle. Myös kokouksessa vallinnut innokkuus
poikatyöhön levisi nopeasti läpi paikallisyhdistysten kentän. Tämän
seurauksena poikatyö iski itsensä lopullisesti läpi NMKY:n oleellisena
työmuotona ja Poikatyön Komiteasta tuli yksi Maailmanliiton pysyviä
komiteoita. (Johannot 1955,618.)
Paikallisen itsehallinnon periaatteen mukaisesti Maailmanliiton poikatyön
tarkoitus oli ennen kaikkea tukea paikallistasolla tehtävää työtä. Tätä
silmälläpitäen järjestö käynnisti ohjelman nimeltä Poikien Ystävien
Maailmanpalvelu (World Service to the Friends of Boys). Sen tarkoituksena
oli tarjota apua kaikille kasvatustehtävissä oleville. Tarkoituksen
toteuttamiseksi perustettiin julkaisu nimeltä "World's Youth", joka jatkoi
vuoteen 1942, jolloin se sodan johdosta lakkautettiin. Muina työmuotoina
olivat poikatyöntekijöille tarkoitetut koulutuskurssit ja kansainväliset
poikaleirit sekä alan tutkimustyö. (Johannot 1955, 619.)
Maailmanliiton teettämistä Tutkimuksista mainitsemisen arvoinen on
ilmeisesti eräs ensimmäisistä nuorisolle tehdyistä kansainvälisistä
asennetutkimuksista, joka julkaistiin Helsingin Maailmankonferensissa
1926. Sen raportti "The Younger Boy" kuvaa 12-15-vuotiaiden poikien
elinolosuhteita eri puolilla maailmaa (Youth Faces Life s.d., 2).
Voisi sanoa, että NMKY:n poikatyön pioneerivaihe päättyi toiseen
maailmansotaan mennessä. Sen jälkeen työ- ja työmetodit diffusoituivat
sekä kirkkojen että muiden järjestöjen standardityömuodoiksi. Lisäksi
1930-luvun laman kourissa useat NMKY:t joutuivat supistamaan työtään. On
huomattavaa, että partio selvisi 1930-luvun lamasta paremmin kuin NMKY (ja
näyttää selvinneen myös 1990-luvun lamasta). Eräs merkittävä tekijä lienee
se, että partio keskittyi kehittämään standardisoitua ohjelmaa, jota oli
mahdollista soveltaa vapaaehtoisvoimin. NMKY:n poikatyö puolestaan
professionaalistui ja oli siten partiota herkempi taloudellisille
tekijöille. Poikatyö on kuitenkin yksi niistä työmuodoista, jotka yhä
muodostavat monin paikoin kuvaa paikallisen NMKY:n toiminnasta, oli se
sitten partiota, kerhotyötä tai junioriurheilua. Maailmanliiton
työmuotoina poikatyö ja nuorisotyö ovat eläneet ennen kaikkea
pakolaistyössä. Sodan jälkeen NMKY:n Maailmanliiton muuttaessa
sotavankityön organisaatiotaan pakolaistyön organisaatioksi se on nähnyt
roolikseen nimenomaan pakolaisnuorten kouluttamisen ja toivon
ylläpitämisen siellä, missä toivoa ei ole.
Siunatuksi lopuksi ja uusiksi aluiksi
NMKY:n poikatyön merkitys on ollut kahtalainen. Ensiksikin liike kehitteli
ja testasi uusia työmetodeja, joita muut järjestöt ja vakiintuneemmat
instituutiot kuten kirkot ja koululaitos myöhemmin omaksuivat. Tässä
suhteessa se on toiminut alussa mainitun Douglasin (1987, 44) teorian
mukaan - se on ollut erityisesti uskonnollisen kasvatuksen testikenttä.
Tämä järjestöjen funktio tulisi entistä enemmän huomioida myös
tulevaisuuden uusien haasteiden edessä. Koska julkishallintoa rajoittaa
tasapuolisen kohtelun vaatimus, se ei voi samalla tavalla heittäytyä
pioneeritoimintaan kuin järjestöt.
On oletettavaa, että kolmannen sektorin rooli on keskeinen myös
kasvatustyön metodien kehittelyssä - ajatellaanpa vain esimerkiksi
leirikouluja ja elämyspedagogiikkaa. Niissä ei ole mitään uutta
kenellekään partiota tai muita varhaisnuorisojärjestöjä tunteville. Siksi
sekä kasvatustieteessä että kasvatussosiologiassa tulisikin kiinnittää
nykyistä enemmän huomiota vapaaehtoispohjalle perustuvaan kasvatustyöhön.
Nuorisojärjestöjen on useinkin oltava metodeissaan askeleen edellä koulua
pystyäkseen saavuttamaan nuorten mielenkiinnon. Yhteiskuntatieteiden
ylipäätään tulisi paremmin huomioida niin sanottu kolmas sektori yhtäältä
merkittävänä yhteiskunnan toimintatapojen ja rakenteiden uusintajana ja
toisaalta potentiaalisena voimavarana kasvatus- ja sosiaalihuollon
järjestämisessä. Toistaiseksi kolmannen sektorin tutkimus on Suomessa
ollut kovin hajanaista eikä alan opetuksesta juurikaan voi puhua.
Toiseksi NMKY:n poikatyö (muiden työmuotojen ohella) on ollut paikka,
missä lukemattomat ekumeenisen liikkeen pioneerit ovat suorittaneet
"työharjoittelunsa". Ruth Rouse (1993, 327) mainitsee Ekumeenisen
liikkeen historiassaan, että todennäköisesti 80 prosenttia Kirkkojen
Maailmanneuvoston I Yleiskokouksen edustajista Amsterdamissa 1948 oli
jotenkin sidoksissa NMKY:hyn, NNKY:hyn tai niihin läheisesti liittyneeseen
kristilliseen opiskelijaliikkeeseen. Esimerkiksi KMN:n ensimmäinen
pääsihteeri W. A. Visser.t Hooft aloitti ekumeenisen uransa NMKY:n
Maailmanliiton poikatyön sihteerinä (Strong 1955, 487). Tämä aspekti
maallikkojärjestöistä kirkollisten johtajien maailmankuvan muokkaajina on
toistaiseksi saanut aivan liian vähän huomiota ekumeenisessa ja
kirkkososiologisessa tutkimuksessa.
NMKY:llä on kunniakas perinne kristillisen nuorisotyön uranuurtajana niin
Suomessa kuin
maailmallakin. Puhuttaessa monista sen työmuodoista ja käytännöistä on
usein käytetty määre "ensimmäisenä". Valitettavasti järjestöstä on liian
vähän tutkimusta, jotta sen roolia nuorisotyön kokonaiskentässä voisi
määritellä. Ylipäätään kansainvälisten kansalaisjärjestöjen tutkimus on
vielä niin lapsenkengissään (Gordenker & Weiss 1995, 555), ettei varmasti
tiedetä mikä merkitys niillä (yksittäin ja joukkona) on erilaisten
ideoiden ja käytäntöjen synnyttäjinä, levittäjinä ja legitimoijina. Yllä
esitetystä päätellen se ei kuitenkaan liene aivan vähäinen.
Viitteet
1. Gillis toteaa 15-29-vuotiaiden suhteellisen osuuden
olleen 70 %
verrattuna yli
30-vuotiaisiin 1800-luvun alkupuolella. Hieman myöhemmin 1880-luvulla
maalta
Lontooseen muuttaneista 80 % oli 15-25-vuotiaita. (Gillis 1974, 39, 55.)
2. Itse asiassa Baselin Evangelischer Jünglingsvereine on
NMKY:istä
vanhin. Se perustettiin
1824 mutta sveitsiläiset itse katsovat sen olevan suora jatko 1787
perustetulle Ledige
Vereinille (Shedd 1955a, 11; Cuenod 1856, 42). Britanniassakin
skotlantilaiset Glasgown
(1839), Greenockin (1842) ja Paisleyn (1833) NMKY:t ovat Lontoota
vanhempia (Senaud 1955,10s.).
3. Partion ja NMKY:n suhteen voisi kiteyttää niin, että
Baden-Powell löysi
NMKY:stä ideoilleen
kaikupohjan ja kanavan levittää aatettaan (Macleod 1983, 97, 140, 146;
Warren 1986, 388).
Veikko Tolin (1987, 202; 1989, 67) mainitsee lisäksi Baden-Powellin
olleen Englannin
NMKY:n liiton varapuheenjohtajana kuolemaansa asti.
4. Pariisin Basiksesta ks. Muukkonen 2000.
5. Organisaatiomalleista resursseina ks. esim. Swidler
1995.
Verkostoitumisen vaikutuksesta
organisaatioiden kuolleisuuteen ks. McPherson 1983.
6. Esimerkiksi 1886 perustettu Turun Ynglinga-Förening,
jota pidetään
ensimmäisenä
suomalaisena NMKY:nä, joutui lopettamaan toimintansa tuomiokapitulin
annettua Senaatille
kielteisen lausunnon. Tuomiokapituli perusteli kantaansa sillä vaaralla,
että yhdistys voisi
lisätä nuorison itsekylläisyyttä ja saada sen halveksimaan koulua.
(Louhivuori 1915, 23.)
7. NMKY:n lähetystyössä Kansainvälinen Keskuskomitea
valtuutti 1887
amerikkalaisen Luther
Wishardin opiskelijatyön sihteerikseen Aasiassa amerikkalaisten vastatessa
hänen
kustannuksistaan (Shedd 1955b, 279). Tämän jälkeen samanlaista mallia
käytettiin varsin
yleisesti lähetystyössä, sotavankityössä ja pakolaistyössä. Joskus se
johti ongelmiin,
kun viranomaiset eivät aina olleet selvillä kenen työntekijä jokin
sihteeri varsinaisesti oli.
8. Kansainvälisen Keskuskomitean (Central International
Committee) nimi
oli vuonna 1900
muutettu Maailmankomiteaksi, koska se ja Pohjois-Amerikan Kansainvälinen
Komitea
(North American International Committee = Yhdysallat + Kanada) jatkuvasti
sekoitettiin
toisiinsa (Shedd 1955b, 377).
Lähteet
Ariés, Philippe (1962): Centuries of Childhood. A Social History of Family
Life. New York: Vintage books.
Bebbington, D.W. (1993): Evangelicalism. Teoksessa The Blackwell
Encyclopedia of Modern Christian Thought. Oxford & Cambridge, Mass:
Blackwell.
Berger, Peter & Luckmann, Thomas (1972): The Social Construction of
Reality. Repr. Middlesex: Penguin Books.
Binfield, Clyde (1973): George Williams and the YMCA. A Study in Victorian
Social Attitudes. London: Heinemann.
Blumer, Herbert (1971): Social Problems as Collective Behavior. Social
Problems Winter,1971.
Brand, Karl-Werner (1990a): Cyclical Aspects of New Social Movements:
Waves of Cultural Criticism and Mobilization Cycles of New Middle Class
Radicalism. Teoksessa Dalton, Russel J. & Kuechler, Manfred (toim.):
Challenging the Political Order. New Social Movements in West Democracies.
Cambridge: Polity Press.
Brand, Karl-Werner (1990b): Cyclical Changes in the Cultural Climate as a
Context Variable for Social Movement Development. Paper presented in ISA
World Congress, Madrid, July 9-13,1990.
Canfield, James H. (1902): The North American Young Men.s Christian
Associations in the Twentieth Century. A Paper prepared for the Fifteenth
World.s Conference of Young Men.s Christian Associations held at
Christiania, Norway, August 19-24, 1902.
Cuénod, Charles (1856): Report on the Christian Associations in
Switzerland. Julkaisussa: Occasional Paper No.III. Report of the General
Conference held in Paris, August, 1855. London: Young Men.s Christian
Association.
Douglas, James (1987): Political Theories of Nonprofit Organizations.
Teoksessa Powell Walter W. (toim.): The Nonprofit Sector. A Research
Handbook. New Haven & London: Yale University Press.
Dürselen, Gerhard (1856): Germany. Julkaisussa: Occasional Paper No.III.
Report of the General Conference held in Paris, August, 1855. London:
Young Men's Christian Association.
Fisher, George J. (1913): The Influence of the Physical Work in Relating
the Young Men's Christian Association to Unconverted Young Men, and the
Great Force It has been in the Making of Christian Manhood. Paper
presented to the World's Conference of Young Men.s Christian Associations
in Edinburgh, Scotland, June 11-15, 1913.
Fraser, Arnold W. (1958): All the Boys of all the World. World Communique
November-December, 1958.
Gillis, John R. (1974): Youth and History. Tradition and Change in
European Age Relations 1770 - Present. New York & London: Academic Press.
Gordenker, Leon ja Weiss Thomas G. (1995): NGO Participation in the
International Policy Process. Third World Quarterly 3,1995.
Hodder, Williams J.E. (1931): George Williamsin elämä. Porvoo: WSOY.
Houghteling, James L. & Ober Charles K. (1884): Points which the American
Young Men's Christian Associations are Emphasizing in their Work. A paper
prepared for the Tenth Conference of the Young Men.s Christian
Associations of all Lands, Berlin, Germany, August 20-24,1884. New York:
The International Committee of the Young Men.s Christian Associations of
North America.
Johannot, Henri (1955): The Field of Action. Teoksessa Shedd Clarence
Prouty & al.: History of the World.s Alliance of Young Men's Christian
Associations. London: SPCK.
Johnson, Elmer L. (1979): The History of YMCA Physical Education. Chicago:
Association Press.
Langdon, William Chauncy (1856): America. Y.M. Christian Confederation,
U.S., and Brit. Prov. Julkaisussa: Occasional Paper No.III. Report of the
General Conference held in Paris, August, 1855. London: Young Men's
Christian Association.
Louhivuori, Verneri (1915): Neljännesvuosisataa Nuorisotyötä. N.M.K.Y.
liikkeen vaiheet Suomessa vv. 1889-1914. Helsinki: Suomen NMKY:n liitto &
Helsingin NMKY.
Macleod, David I. (1983): Building Character in the American Boy : the Boy
Scouts,YMCA, and Their Forerunners, 1870-1920. Madison, Wis.: University
of Wisconsin Press.
McPherson, Miller (1983): The Size of Voluntary Organizations. Social
Forces 4,1983.
Muukkonen, Martti (2000):
"Less than a Confession but Much More than a
Mere Formula of Agreemen -
The YMCAs Paris Basis as a Symbol of Unity During Its First Century."
Esitelmä konferenssissa "Symbols, Power and Politics" Lublin, Poland,
19-21 June, 2000. 2.12.2000
Occasional Paper No III (1856): Report of the General Conference held in
Paris, August, 1855. London: Young Men's Christian association.
Pariisin Basis (2000):
Suomen NMKY:n liiton
kotisivut 2.12.2000.
Putnam, Cliff (1995): Muscular Christianity: the Strenuous Mood in
American Protestantism, 1880-1920. Diss. Brandeis University, Mass.
Rouse, Ruth (1993): Voluntary Movements and the Changing Ecumenical
Climate. In Rouse Ruth, Neill Stephen C. (part I) and Rouse: Fey Harold E.
(part II) A History of the Ecumenical Movement I-II. 4th edition of part I
and 3rd edition of part II in one volume. Geneva: WCC Publications.
Shedd, Clarence Prouty (1955a): Formative Years, 1844-1878 pp. 15-198.
Teoksessa Shedd Clarence Prouty & al.: History of the World's Alliance of
Young Men.s Christian Associations. London: SPCK.
Shedd, Clarence Prouty (1955b): Expanding Vision, 1878-1913. Teoksessa
Shedd, Clarence Prouty & al.: "History of the World Alliance of Young
Men.s Christian Associations". London: SPCK.
Shipton, W. Edwyn (1856): Report of the History, Objects, and Development
of the Young Men's Christian Association of London. Julkaisussa:
Occasional Paper No.III. Report of the General Conference held in Paris,
August, 1855. London: Young Men's Christian Association.
Strong Tracy (1955): The World Alliance in a Changing World. Teoksessa
Shedd, Clarence Prouty & al.: "History of the World's Alliance of Young
Men's Christian Associations". London: SPCK.
Senaud, Auguste (1955): "YMCAs Before the YMCAs" Teoksessa Shedd Clarence
Prouty & al.: "History of the World's Alliance of Young Men's Christian
Associations". London: SPCK.
Swidler, Ann (1995): Cultural Power and Social Movements. Teoksessa
Johnston Hank & Klandermans Bert (toim.): Social Movements and Culture.
London: University College London.
Telemäki, Matti (1984): Johdatus nuoruuden ja nuorisotyön historiaan.
Kansalaiskasvatuksen keskuksen julkaisuja 56. Helsinki:
Kansalaiskasvatuksen keskus.
Tolin, Veikko (1987): 80 vuotta partiointia. 1907-1987. Helsinki:
Partiokirja.
Tolin, Veikko (1989): NMKY ja partioliike eli "Sininen" vaikutus maamme
partiotyössä. Teoksessa Koikkalainen, Jaakko (toim.): "NMKY - Elävän
toivon liike". Helsinki: Suomen NMKY:n Liitto.
Turner, Ralph H. & Killian, Lewis M. (1959): Collective Behavior.
Englewood Cliffs: Prentice Hall.
Warren, Allen (1986): Sir Robert Baden-Powell, the Scout Movement and
Citizen Training in Great Britain, 1900-1920. English Historical Review
399, 1986.
YMCA invents Basketball: the Ideal Winter Sport. Julkaisussa: YMCA
Milestones 3,2000. 2.12.2000
YMCA Invents Volleyball, "a Game Anyone Can Play". Julkaisussa: YMCA
Milestones 5,2000 2.12.2000.
Youth Faces Life (s.d.): Being the report of the XIXth World Conference of
YMCAs at Helsingfors August 1-6., 1926. Geneva: World Alliance of Young
Men.s Christian Association.
Sisällysluetteloon
|