Katekismusluennot 2016 - Muukkonen: "...uskon..."
…uskon…
Mitä usko on?
- Usko tulee kreikan sanasta pistis, joka tarkoittaa vakuuttumista.
- Heprealaiskirjeen määritelmä: ”Usko on luja luottamus
siihen mitä toivotaan ja ojentautuminen sen mukaan mikä ei näy (Hepr 11:1)”
- Filosofista näkökulmaa uskoon edustaa mm. Tuomas
Akvinolainen, jonka mukaan usko sijaitsee tiedon ja mielipiteen välimaastossa
ja sen kysymykset voi ratkaista rationaalisesti.
- Athanasiuksen uskontunnustus alkaa sanoilla ” Sen, joka
tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä
uskossa.” Ts. tässä usko nähdään oppijärjestelmänä.
Ilmari Karimies Kuvaa
gradunsa tiivistelmässä sitä näin luterilaista näkökulmaa näin:
- Luther edusti näkökulmaa,
jossa usko on eräänlaista oivaltamista tai valaistumista: Uskon Luther käsittää
ontologisesti jumalalliseksi valoksi. Uskon kautta ihminen yhdistyy Jumalan
iankaikkiseen Sanaan, jonka kautta maailma on luotu, ja ymmärtää todellisuuden
Sanan valossa. Suhteessa luotuun todellisuuteen usko muistuttaa augustinolaista
illuminaatiota. Suhteessa Jumalaan uskon valo on käsittämätöntä valoa,
jossa Jumala tunnetaan, mutta hän jää analysoimattomaksi. Tällöin Lutherin
käsitys seuraa apofaattisen teologian traditiota. Luther kuvaa uskoa
myös hengellisinä aisteina, joita ilman ihminen ei voi ymmärtää Raamattua, sekä
Sanan maistamisena, joka liittyy uskon affektuaaliseen puoleen. Näissä
kuvauksissa hän liittyy keskiaikaisen mystiikan teologian ajatteluun.
- Kristillinen eksistentialistifilosofi Sören Kiergegaard edusti asennetta, jossa järjellä ei
ole mitään tekemistä uskon kanssa vaan ihminen tarvitsee ”uskon hypyn” luottaakseen
Jumalaan.
- Arkikielessä usko-sanalla on hyvinkin erilaisia
merkityksiä ja sitä voidaan käyttää synonyyminä sanoille arvelen, luotan,
toivon, tottelen jne.
Uskonto osana ihmisyyttä
Vanhimmat tiedot uskonnosta
- Varhaisimmat viitteet rituaalisesta käyttäytymisestä
löytyvät 500000v takaa. Matt Rossano kuvaa näitä ”ei käytännöllisiksi
rituaaleiksi.”
- Eivät
ehkä vielä uskontoa mutta yhteisörituaaleja, joista uskonnollinen ajattelu
myöhemmin kehittyi
- Kannibalismi – metsästäjä-keräilijöiden parissa toisen ihmisen lihan ja aivojen syöminen
viittaa yleensä uskomukseen, että näin toisen voima siirtyy itseen.
Varhaisimmat löydöt 500000 eKr. (Zhoukoudien, Kiina)
- Kallon
puhdistaminen ihosta ja lihasta ei palvele käytännön tarpeita, joten viittaa
rituaalitoimintoihin – varhaisimmat löydöt 600000 eKr (Bodo, Etiopia)
- Punaista
okraa ja muita pigmenttejä on yleensä käytetty ei-käytännölliseen
tarkoitukseen. Niitä on haettu hyvinkin kaukaa. – varhaisimmat merkit n.
300000 eKr (Twin River, Sambia)
- Symbolien
kaivertamista ja värittämistä 100 000 – 70000 eKr. (Etelä-Afrikkalaisesta
Blombos- ja Tsodilo-luolista
(Pythonluola, 70000 eKr.).
- Hautauksia
ainakin 100000 eKr. mikä viittaa esi-isien palvontaan.
- Neanderthalien
karhukultti 70000 – 60000 eKr (Regoudou –luola, Ranska)
- Luolamaalausten
laajamittainen ilmestyminen n. 40000 eKr (Espanja, Ranska). Jotkut
maalaukset luolissa, joihin mahtuu vain yksi ihminen ryömimällä: shamaanin
rituaalipaikka?
- Venus-figuurit
mahdollisesti jopa 500 000-300 000 eKr (Tan-Tan, Marokko) ja 233000 eKr (Berekhat Ram, Golan, Israel)
mutta varmasti 30000 eKr eteenpäin (mm. Dolni Vestonice Venus Tsekissä
24000 eKr.).
- Maailman
vanhin ihmisen pystyttämä temppeli on Göbekli Tepe n. 7000 eKr. Jerikossa tosin
saattaa olla eräässä rakennuksessa pyhättöhuone joka on parituhatta vuotta
vanhempi.
- Kirjoitustaito
kehittyi Sumerissa 3200 eKr. mennessä (ja omaksuttiin vähän sen jälkeen
Egyptissä) ja sen jälkeen kirjallista tietoa uskonnollisesta ajattelusta.
- Lähi-idän
uskonnollisuus perustuu pitkälti sumerilaiselle myyttiperinteelle. Juutalaisuus
on Sumerin perillisen Babylonian (ja osin Assyrian, Egyptin ja Persian)
uskontojen lapsi ja sekä kristinusko että islam taas periytyvät siitä.
- Myös
kristinuskossa on tapahtunut sisäistä kehittymistä ja erojen tekemistä: ekumeenisten
kirkolliskokousten linjaukset, idän ja lännen kirkon ero, uskonpuhdistus,
ekumeeninen liike ym.
- Jokainen
sukupolvi tulkitsee uskoa oman historiallisen tilanteensa näkökulmasta.
Onko uskonto luontaista ihmiselle?
- Historiallisesti teististen ajattelijoiden mukaan usko
Jumalaan on ihmisille synnynnäistä ja luontaista, joka selittyy sillä, että
Jumala on halunnut luoda ihmiset sellaisiksi, että he tulisivat tavallisesti
muodostamaan uskomuksen hänen olemassaoloonsa. Paavali, Tuomas Akvinolainen, Calvin,
Luther, Descartes ja Kant sekä nykyajattelijoista mm. Alvin Plantinga.
- Evoluutiopsykologit näkevät jumaluskon olevan ihmisessä
synnynnäistä.
- Pascal Boyerin
mukaan uskonto on evoluution tulos
- Justin Barrettin
mukaan olemme ”synnynnäisiä uskovaisia”.
- Kokeissa 10-vuotiaat lapset pitivät
kreationistisia selityksiä elävien olentojen alkuperästä evoluutioselityksiä
uskottavampina
- Pienillä lapsilla on myös yleisesti uskomus,
että muut toimijat tietävät kaiken. Sen sijaan että lapset oppisivat vähitellen
uskomaan yhteen toimijaan, jolla on yliluonnollisia kykyjä, he vähitellen
oppivat, että useimmat toimijat eivät ole kaikkitietäviä tai kaikkivaltiaita.
- Ihmiset elivät maanviljelyksen alkuun asti
suhteellisen pienissä yhteisöissä, joissa altruismi perustuu joko
sukulaissuhteisiin tai ystävien väliseen vastavuoroisuuteen. Suuremmissa
yhteisöissä tarvitaan instituutioita, jotka rankaisevat vapaamatkustajia.
- Aika luonnollisesti ateistit vastustavat tätä.
- Behaviorismissa
katsotaan, että uskonto on ympäristön tuote ja lähtöisin oppimisesta.
- Psykoanalyysissä
erityisesti Sigmund Freud ajatteli, että uskonto on selitettävissä lapsuuden
tarpeiden kautta.
- Uusateisteihin
lukeutuva Richard Dawkins kuvasi uskontoa kulttuurin harmilliseksi virukseksi.
Uskonto kulttuurijärjestelmänä
- Substantiaaliset määritelmät uskonnosta pyrkivät
ilmaisemaan mitä uskonto on.
- Yleistä määritelmää uskonnosta ei ole kyetty laatimaan
- Esimerkkinä yliluonnolliseen perustuvasta määritelmästä: Sir Edward Tylorin määritelmä:
”Uskonto on uskoa henkisiin olentoihin.”
- Perimmäisten kysymysten näkökulmasta tehty määritelmä esim Paul Tillichiltä: ”Uskonto on
tila, jossa ollaan perimmäisen huolenaiheen valtaamia, huolen, joka asettaa
kaikki muut huolet alisteisiksi ja joka itse sisältää vastauksen kysymykseen
elämämme tarkoituksesta.”
- Funktionaaliset määritelmät taas mitä se tekee eli mikä on uskonnon funktio.
- Emile Durkheim: ”Uskonnossa yhteisö palvoo itseään.”
- Uskonnon funktio on ylläpitää arvoja ja
kiinteyttää yhteiskuntaa
- "Uskonto on läpikotaisin sosiaalinen asia.
Uskonnolliset representaatiot ovat kollektiivisia representaatioita, jotka
ilmaisevat kollektiivisia todellisuuksia; riitit ovat toimintamuotoja, joita
syntyy ainoastaan järjestäytyneiden ryhmien piirissä ja joiden tarkoitus on synnyttää,
ylläpitää tai uudistaa tiettyjä mentaalisia tiloja näissä ryhmissä."
-
"Uskonto on pyhiä, toisin sanoen erityisiä
ja kiellettyjä, asioita koskevien uskomusten ja tapojen solidaarinen
järjestelmä "
- Talcott Parsons:
- Uskonto
on yksi yhteiskunnan systeemeistä
- Uskonnon funktio on luoda solidariteettia ja
koheesiota uskomuksia jakavien yksilöiden välille
- Uskonnon vuorovaikutus ympäröivän maailman
kanssa tapahtuu eräänlaisena valtapelinä, jossa uskonnollinen arvomaailma
haastaa ympäröivät arvot ja pyrkii vaikuttamaan niihin. Arvojen valtapelin
kautta uskonnosta tulee yhteiskunnallinen toimintajärjestelmä.
-
Clifford Geertz edustaa eräänlaista synteesiä näiden välillä. Hänen mukaansa
- uskonto on sekä malli yhteiskunnasta
että
malli yhteiskunnalle.
- Hän määrittelee uskonnon seuraavasti: Ytimekkäästi
sanoen uskonto on (1) style='mso-spacerun:yes'> symbolien
järjestelmä, joka toimii (2) saadakseen aikaan voimakkaita, laaja-alaisia ja
pitkäaikaisia mielialoja ja motivaatioita ihmisissä (3) muodostamalla
käsityksiä olemassaolon yleisestä järjestyksestä ja (4) ja antamalla näille
käsityksille sellaisen asiallisuuden olemuksen, että (5) mielialat ja
motivaatiot tuntuvat erityisen realistisilta.
- Suomalaisen globaalietiikan tutkijan Reijo E. Heinosen mukaan uskonto on kulttuurin arvomuisti.
- TaY:n kulttuuriantropologian esittelyssä oleva uskonnon määritelmä: ”uskonnot
määrittelevät maailman antamalla meille valmiuksia kohdata maailma sen kaikessa
kaoottisuudessaan. Uskonnot kertovat meille, mitä elämä on, ja samalla
tarjoavat keinoja elämää varten. Uskonnot yhdistävät inhimillisen kokemuksen ja
elämän järjestyksen.”
Usko maailmankatsomuksena
- Saksalaisessa ajattelussa tehdään ero
maailmankatsomuksen (weltanschauung) ja maailmankuvan (weltbild) välillä.
Englanninkielisessä maailmassa tätä jaottelua ei yleensä tehdä, koska katsotaan, ettei arvoista vapaata maailmankuvaa voi olla.
- Maailmankatsomus on yksinkertaisimmillaan maailmankuva + tietoteoria (= miten maailmankuvaan
liittyviä tietoja hankitaan ja käsitellään) + arvot. Tälle synonyyminä
käytetään usein elämänkatsomusta.
- Ideologia ja uskonto ovat aina jonkun ryhmän
kollektiivinen maailmankatsomus.
- Maailmankuva on käsitys siitä, millainen todellisuus kokonaisuudessaan
on.
- Maailmankuvien tyypittelyä:
- Uskonnollinen
maailmankuva
- Perustuu ilmoitukseen, pyhiin teksteihin ja/tai
kokemukseen
- Perustuu usein uskonnon syntyajan maailmankuvaan
– kristinuskon tapauksessa Jeesuksen ajan juutalaisuuden ja toisaalta hellenismin
maailmankuvaan
- Muutokset tapahtuvat murrosten kautta (esim.
vanhan kirkon riidat, uskonpuhdistus)
- Metafyysinen
maailmankuva
- Perustuu filosofiseen päättelyyn
- Tieteellinen
maailmankuva
-
Hyväksyy todeksi vain sen, mikä on tieteellisin
perustein todistettu
- Usein kuitenkin pitää tieteellisiä hypoteeseja
tosiasioina
- Usein esittää väitteitä myös asioista, jotka
eivät kuulu tieteellisen tutkimuksen piiriin
- Muuttuu tieteen tulosten muuttuessa
- Edellä mainituissa korostuu uskon tiedollinen puoli
- Uskonnon dimensiot esittävät uskonnon laajemmin:
- Charles
Y. Clock ja Rodney Stark: 1) elämyksellinen, 2) ideologinen, 3) rituaalinen, 4)
tiedollinen ja 5) seuraamuksellinen.
- Ninian
Smart: : 1) käytännöllinen ja rituaalinen, 2) kokemuksellinen ja emotionaalinen,
3) kertomuksellinen tai myyttinen, 4) opillinen, 5) eettinen ja laillinen, 6) sosiaalinen
ja institutionaalinen sekä 7) materiaalinen.
- William
P. Alston: “1. usko yliluonnollisiin olentoihin (jumalat). 2. Ero pyhien ja
maallisten asioiden välillä. 3. Rituaaliteot, jotka kohdistuvat pyhiin
asioihin. 4. Moraalikoodi, jonka uskotaan olevan jumalten asettama. 5.
Tyypillisesti uskonnolliset tunteet… 6. Rukoukset ja muuntyyppinen kommunikointi
jumalten kanssa. 7. Kokonaisvaltainen maailmankäsitys tai kuva maailmasta ja
yksilön paikasta siinä… 8. Enemmän tai vähemmän organisoitunut
maailmankäsityksen mukainen elämän kokonaisjärjestys. 9. Edellisten yhteen
sitoma sosiaalinen ryhmä.”
- Martti Muukkonen (kaikkia ei välttämättä ole kaikissa uskonnoissa):
- Tiedollinen ulottuvuus: kosmologia, kosmogonia /
pantheon, kosmografia, teodikea, antropologia, thanatologia / eskatologia
- Kultillinen ulottuvuus: valtiokultti (suuri
traditio), kansanhurskaus (pieni traditio), kotiriitit.
- Etiikka: käsitys ihmisluonnosta,
sosiaalietiikka, yksilöetiikka
Uskon ja tiedon rajankäynnistä Tiina Huuhtasen
luennolla
Uskon ja tekojen suhde
- Paavalin teologiassa keskeistä oli uskon ja tekojen
suhde
- Taustalla liittoteologia: Jumala on tehnyt Israelin kansan kanssa liiton
- Mallina Lähi-idän kansainväliset valtioiden
väliset sopimukset
- Liiton ehtoina uskollisuus Jumalalle, muiden
jumalten palvelun kieltäminen ja Tooran – ja ns. isien perinnäissääntöjen –
noudattaminen
- Keskeisenä käsitteenä vanhurskaus, sedek
- Käännetty usein myös oikeudenmukaisuudeksi
- Ei hyvää vastinetta millään länsimaisella
kielellä
- Sedek
tarkoittaa sellaista, mikä ylläpitää liiton, edesauttaa heimon kiinteyttä ja
selviämistä olemassaolon taistelussa
- Oikeusterminä merkitsi ratkaisua, jonka kanssa
kaikki saattoivat elää.
- Room
4 ja Gal 3 ovat keskeiset vanhurskausteologian esittelyt
- Paavali osoittaa, ettei ihminen pelastu noudattamalla
lain käskyjä
- Aabraham katsottiin vanhurskaaksi (=tässä:
liiton ehdot pitäväksi) uskonsa perusteella jo ennen Tooran antamista
- Kristitty katsotaan vanhurskaaksi Kristuksen
tähden
- Jaakobilla ”usko ilman tekoja on kuollut.”
- Katolisen pelastuskäsityksen mukaan ihminen pelastuu
Jumalan armosta sekä hyvistä teoista. Usko ilman tekoja on kirkon käsityksen
mukaan kuollutta uskoa. Varsinaisen pelastuksen lähtökohtana on kaste, jossa
ihminen vapautuu perisynnistä. Kastetun tulee elää Jumalan oppien mukaisesti,
ja vapauduttuaan perisynnistä tämä on myös kykenevä hyviin tekoihin. (Katolisen
kirkon katekismus 2005, #2020-2028.)
- Luterilaisuuden mukaan ihminen pelastuu ”yksin uskosta,
yksin armosta.” Ihmisen omilla teoilla ei tässä ole osuutta.
- Augsburgin tunnustus sanoo:
- Samaten seurakuntamme opettavat, että tämän uskon täytyy tuottaa hyviä
hedelmiä ja että sen pitää tehdä hyviä, Jumalan käskemiä tekoja, sen tähden
että se on Jumalan tahto, ei siksi, että luottaisimme ansaitsevamme näiden
tekojen avulla vanhurskauden Jumalan edessä. Sillä syntien anteeksiantamus ja
vanhurskauttaminen otetaan vastaan uskolla, niin kuin Kristuksen sanakin
vakuuttaa: Kun olette tehneet tämän kaiken, sanokaa: Me olemme vain ansiottomia
palvelijoita. Samoin opettavat myös kirkon vanhat opettajat. Ambprosius sanoo
näet: Jumala on määrännyt, että se, joka uskoo Kristukseen, pelastuu ilman
tekoja, yksin uskosta, saaden ilmaiseksi syntien anteeksiantamuksen. (CA VI)
- ”uskon täytyy
tuottaa” on ymmärrettävä samanlaiseksi kausaalisuudeksi kuin ”omenapuusta saa
omenoita”. Taustalla Aristoteleen oppi kaikkien olentojen teloksesta,
päämäärästä: jokainen on sitä, mitä hänet on tarkoitettu olemaan. Siten usko
tämän ajattelun mukaan tuottaa hyviä hedelmiä.
- Ongelmana on
se, että tätä uskon ja hyvien tekojen kausaalisuhdetta ei välttämättä aina ole: uskovaksi itsensä mieltävä saattaa tehdä
hyvinkin kauheita tekoja. Esimerkkinä vaikkapa kansalaissodan aikaiset muutaman
sotilaspapin suorittamat teloitukset.
- Altruismitutkimukset
eivät pääsääntöisesti löydä positiivista korrelaatiota uskonnollisen
vakaumuksen ja altruistisen käyttäytymisen välillä – joskus pikemminkin
päinvastoin.
- Selkeä
yksimielisyys on kuitenkin siitä, että kristityn tulisi noudattaa kristillisiä arvoja.
Muuten hänellä on sisäinen ristiriita.