- Iankaikkisen elämän ajatus on ollut voimakkaana sekä Babyloniassa
että Egyptissä, jossa se linkittyi kuolemanjälkeiseen elämään. Egyptissä jopa
siinä määrin, että koko elämä oli valmistautumista kuolemaan ja
hautaamattomuutta pidettiin suurimpana mahdollisena kohtalona.
- Mesopotamiassa manala oli lähinnä varjojen maa, jossa kaikki oli
harmaata ja tarkoituksetonta. Jumalat asuivat taivaissa, ihmiset maan päällä ja
kuolleet manalassa.
- Egyptiläisen mukaan vainajan sielu lähti kuoleman jälkeen
matkalle Manalaan eli Lännen maahan(Duat). Manalassa vainajaa uhkasivat
kuitenkin monet vaarat ja siksi hänen mukaansa annettiin ns. Kuolleiden kirja
(alun perin Kirja valoon astumisesta), jossa olevien opastusten mukaan
vainajan oli mahdollista päästä Osiriksen oikeusistuimen eteen. Siellä hänen
sydämensä punnittiin ja jos hänen havaittiin noudattaneen Maat:ia
(totuus, oikeudenmukaisuus, tasapaino), hänellä oli oikeus astua autuaitten
asuinpaikkaan, Ialun kentille, joka muodostui laajoista pelloista
manalassa virtaavan Niilin varrella, josta ei puuttunut mitään. Osiris vaati
kuitenkin vainajia viljelemään peltoja, joka oli varsinkin ruumiilliseen työhön
tottumattomille kauhistuttava ajatus. Siksi vainajan mukana haudattiinkin usein
pieniä patsaita tekemään vainajan työt hänen puolestaan manalassa.
- Jokilaaksokulttuureista ajatus elämästä manalassa siirtyi myös
klassisen Kreikan ajatteluun. Styx-virta lautturi Kharoneineen on selvä lainaus
Mesopotamiasta. Platonin Valtio-teoksessa mainttu Autuaitten saaret ja
eräänlainen kiirastuli ovat selkeästi egyptiläistä lainaa.
- Kuuluisin kertomus kuolemattomuuden etsinnästä on
babylonialaisessa Gilgamesh-eepoksessa oleva kuvaus siitä, kuinka Gilgamesh
löytää meren pohjasta kasvin, joka antaa ikuisen elämän mutta hänen
nukahdettuaan käärme vie sen häneltä.
- Muita tarinoita ovat mm. tarinat kuolevista ja ylösnousseista
jumalista – Sumerissa Dumuzi ja Egyptissä Osiris. Näissä tarinoissa ei eroteta
henkeä ja sielua toisistaan. Lisäksi monessa esiintyy ajatus siitä, että jokin
sankarihahmo kykenee kulkemaan näiden kahden maailman välillä.
- Em. Gilgamesh-eepoksen toinen päähenkilö Enkidu tulee kertomaan
Gilgamishille elämästä manalassa.
- Se lienee antanut aiheen persialaiselle tarinalle Arda
Virazhista, joka siirtyy unessa tuonpuoleiseen ja kulkee enkelioppaan kanssa
katsomassa, miten syntisille käy kuoleman jälkeen. Herättyään hän tuo tiedon
eläville.
- Iranista tarina siirtyi Kreikkaan Platonin Valtio-teoksen
kymmenennessä kirjassa olevaan tarinaan matkasta tuonpuoleiseen.
- Se välittyi myös myöhempään arabialaiseen perimätietoon, jossa
profeetta Muhammadin taivasmatkasta kerrotaan vastaavaa legendaa.
- Siitä aiheen lainasi 1200- ja 1300-luvun vaihteen
italialaisrunoilija Dante Alighieri, joka maailmankuulussa Jumalaisessa
näytelmässään panee päähenkilön kuvailemaan helvetin, kiirastulen ja paratiisin
asukkaiden kohtaloa.
- Ripaus iranilaista vaikutetta on mukana myös Graalin maljan
legendassa. Sen taustalla on Jamshîdin maljan tarina, joka siirtyi muinaisesta
Iranista islamilaisen Iranin tarustoon ja sieltä keskiajan Eurooppaan. Graalin
legendan nykyisin muistamamme muoto kertoo maljasta, johon Kristuksen veri
kyljen haavasta vuodatettiin. Varhaisempi iranilainen tarina puolestaan kertoo
ihmeellisestä maljasta, josta kuningas Jamšîd saattoi nähdä kaikkialle
valtakuntaansa.
- Edellä mainitut tulevaisuuskäsitykset eivät edellyttäisi ruumiin
jatkuvuutta ja Egyptissä nimenomaan sielu oli se osa, joka lähti Lännen maahan.
Vaikka Kreikassa oli selkeä
jaottelu ruumiiseen ja sieluun, siellä käsitettiin ruumiin olevan sielun
asuinsija. Jos ruumista ei asianmukaisesti haudattu, sielu jäi rauhattomana
vaeltamaan etsien lepoa. Hauta oli kuolleen koti ja sekä ruumis että sielu
asuivat siellä rauhassa.