ETUSIVU ANSIOLUETTELO TUTKIMUKSET SAARNAT OPETUS LINKIT ENGLISH PAGES
Martti Muukkonen:
Luuk 2:1-20
Rajamäen kirkko, Nurmijärvi 25.12.2013
1Siihen aikaan antoi keisari Augustus käskyn, että koko valtakunnassa oli toimitettava verollepano. 2Tämä verollepano oli ensimmäinen ja tapahtui Quiriniuksen ollessa Syyrian käskynhaltijana. 3Kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon, kukin omaan kaupunkiinsa.
4Niin myös Joosef lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista ja meni verollepanoa varten Juudeaan, Daavidin kaupunkiin Betlehemiin, sillä hän kuului Daavidin sukuun. 5Hän lähti sinne yhdessä kihlattunsa Marian kanssa, joka odotti lasta. 6Heidän siellä ollessaan tuli Marian synnyttämisen aika, 7ja hän synnytti pojan, esikoisensa. Hän kapaloi lapsen ja pani hänet seimeen, koska heille ei ollut tilaa majapaikassa.
8Sillä seudulla oli paimenia yöllä ulkona vartioimassa laumaansa. 9Yhtäkkiä heidän edessään seisoi Herran enkeli, ja Herran kirkkaus ympäröi heidät. Pelko valtasi paimenet, 10mutta enkeli sanoi heille: ”Älkää pelätkö! Minä ilmoitan teille ilosanoman, suuren ilon koko kansalle. 11Tänään on teille Daavidin kaupungissa syntynyt Vapahtaja. Hän on Kristus, Herra. 12Tämä on merkkinä teille: te löydätte lapsen, joka makaa kapaloituna seimessä.” 13Ja samalla hetkellä oli enkelin ympärillä suuri taivaallinen sotajoukko, joka ylisti Jumalaa sanoen:
14”Jumalan on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.”
15Kun enkelit olivat menneet takaisin taivaaseen, paimenet sanoivat toisilleen: ”Nyt Betlehemiin! Siellä me näemme sen, mitä on tapahtunut, sen, minkä Herra meille ilmoitti.” 16He lähtivät kiireesti ja löysivät Marian ja Joosefin ja lapsen, joka makasi seimessä. 17Tämän nähdessään he kertoivat, mitä heille oli lapsesta sanottu. 18Kaikki, jotka kuulivat paimenten sanat, olivat ihmeissään. 19Mutta Maria kätki sydämeensä kaiken, mitä oli tapahtunut, ja tutkisteli sitä.
20Paimenet palasivat kiittäen ja ylistäen Jumalaa siitä, mitä olivat kuulleet ja nähneet. Kaikki oli juuri niin kuin heille oli sanottu.Joulukertomuksessa on monia elementtejä mukana: On valtiovallan määräykset, jotka saavat aikaan syvää epätoivoa monessa kodissa. On halveksitut paimenet. On tavallinen perheenisä, joka yrittää etsiä vaimolleen suojaa synnyttämistä varten. On nuori neitonen kaukana sukunsa naisista synnyttämässä esikoistaan. On kallioon koverrettu karjasuoja. Kaikki tavallisia asioita, jotka ovat toistuneet miljoonia kertoja ihmiskunnan historiassa. Osa tavallista ihmisen elämää.
Tähän tavallisen ihmisen elämään murtautuu jumalallinen ulottuvuus. Tuli tieto, että kauan odotettu Messias on syntynyt.
Nämä kaksi puolta ovat meidänkin joulussamme läsnä: tavallinen elämä omissa tutuissa ympyröissä tai kaukana kotoa. Se elämä, jossa ei ole mitään mystistä. Ja tämän keskellä jo tietoisuus tuonpuoleisesta - tietoisuus jostain sellaisesta, jota ei voi sanoin selittää. Jostain, jonka voi ymmärtää vain se, joka on sen kokenut.
Tänä jouluna olen ajatellut erityisesti paimenia. Ei liene sattuma, että jouluevankeliumi ilmoitettiin nimenomaan heille. Tuo ammattiryhmä, jolla oli niin kunniakkaat perinteet - olivathan kantaisät Aabrahamista alkaen olleet paimenia ja olihan itse kuningas Daavidkin paimen, kun Samuel voiteli hänet kuninkaaksi - Messiaaksi. Tuo ennen niin kunniakas ammattiryhmä oli Jeesuksen syntymän aikoihin syrjäytetty halveksituksi vähemmistöksi. Karavaaniteiden risteyksessä karjanhoito ei enää pystynyt elinkeinona kilpailemaan kaupan kanssa ylempien sosiaaliryhmien ammattina. Se oli jäänyt oppimattomien köyhien ammatiksi.
Myös yhteiskunnan uskonnollinen arvomaailma oli muuttunut: aikaisemman yhteisöllisen uskonnollisuuden sijaan oli tullut yksilöhurskautta korostava farisealaisuus. Lain käskyjen pienintäkin yksityiskohtaa tuli noudattaa ja isien perinnäissäännöillä pyrittiin ehkäisemään jopa teoreettiset mahdollisuudet lain pykälien rikkomiseen. Näissä perinnäissäännöksissä sapattisäännöksillä oli merkittävä osuus. Oli tarkasti säädelty kuinka pitkän matkan sai sapattina kävellä, jotta se ei ollut työtä. Jopa ruuanlaitto oli sapattina kielletty - siksi nykyaikaisessa juutalaiskodissa on helloissa ajastimet, jotta keitto valmistuu itsestään sapattiaterialle.
Paimenten onnettomuudeksi isien perinnäissäännöissä ei oltu otettu huomioon sitä, että lammaslaumaa ei voinut jättää sapatiksikaan itsekseen laitumelle petojen sekaan. Niinpä heistä tuli ammattinsa takia sapatinrikkojia ja tämän seurauksena he eivät kelvanneet edes oikeudessa todistajiksi.
Tälle halveksitulle ihmisjoukolle ilmoitettiin ensimmäisenä ilosanoma uuden Messiaan syntymästä. Keskellä omaa elämäntilannettaan he saivat kuulla sanoman: “Älkää pelätkö“. Heidän elämänsä ei muuttunut mitenkään. Yhä he olivat halveksittu kansanryhmä - varkaiksi ja sapatinrikkojiksi haukuttu. Toisaalta kaikki oli muuttunut. Se todellisuus, josta he katsoivat elämäänsä, oli muuttunut. Asiat, jotka ennen olivat kaikki kaikessa, eivät enää olleetkaan niin tärkeitä. Mitä väliä ihmisten puheilla oli kun oli saanut kohdata enkelin - Jumalan sanansaattajan ja nähdä Messiaan.
Tämä halveksittujen kansanryhmien huomioiminen on eräs evankeliumeille tyypillinen piirre. Evankeliumi oli niille, jotka muut olivat hylänneet tai joita muut halveksivat. Heidät Jeesus aikuisena kohtasi rakastaen ja kärsivällisenä. Heille Hän sanoi tulleensa tuomaan ilosanoman.
Näiden maan vähäväkisten halveksijoille - oman yhteisönsä tukipylväille - Jeesuksella oli usein vain kovia sanoja. Tässä Hän oli samoilla linjoilla kuin Vt:n profeetat, jotka suomivat niitä, jotka polkivat köyhän ja kurjan oikeuksia. Ja samoin kuin monet profeetat saivat tuta miten ihmiset reagoivat kun heille julistaa kipeitä totuuksia, sai jouluna syntynyt Messiaskin kokea yhteiskunnan valtaapitävien raivon. Hänet tuomittiin ja naulittiin ristille. Mutta, kuten tiedämme, tarina ei päättynyt siihen. Pääsiäisaamuna tapahtui jotain, joka muutti maailman vielä perusteellisemmin kuin messiaan syntymä.
Pääsiäisaamuna kävi samoin kuin jouluna - ilosanoman ylösnousemuksesta saivat ensimmäisenä kuulla ihmiset, joilla ei ollut minkäänlaista yhteiskunnallista asemaa - joukko köyhälistönaisia, joukossa entinen prostituoitu. Nämä ihmiset, jotka eivät saaneet temppelissäkään tulla naisten esipihaa edemmäs, saivat kuulla evankeliumin ensimmäisinä.
Tänäänkin evankeliumi on tarkoitettu ensisijaisesti niille, joiden oikeuksia ja ihmisyyttä poljetaan: köyhille, työttömille, pakolaisille, kodittomille. Evankeliumi kertoo, ettei Jumala ole unohtanut kansaansa. Kansaansa, joka koostuu niistä, joista kukaan muu ei välitä.
Kaikille kristityn nimeä kantaville evankeliumi on rohkaisuna elämässä. Tehtävä on sama kuin profeetoilla ja Messiaalla - kertoa ettei Jumala unohda köyhän ja sorretun oikeuksia vaan kuulee kansansa huudon. Ja kun profeettojen tavoin kristitty saa kokea epätoivoa totuutta julistaessaan, saa myös kuulla saman lohdutuksen kuin paimenet kedolla “Älkää pelätkö, teille on syntynyt Vapahtaja“.
Tätä lohdutuksen sanomaa meidät on kutsuttu kuulemaan. Tätä lohdutuksen sanomaa meidät on kutsuttu julistamaan. Tähän lohdutuksen sanomaan me sitoudumme noustessamme tunnustamaan yhteisen kristillisen uskomme.
Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen,taivaan ja maan Luojaan,
ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita,
ja Pyhään Henkeen, pyhän, yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.